“in”visibility of sexuality themes in school and teacher formation environment

Authors

  • Solange Aparecida de Souza Monteiro Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Araraquara
  • Paulo Rennes Marçal Ribeiro Universidade Estadual Paulista,Araraquara

Keywords:

Sexual diversity. School. Teachers formation. LGBTs. Sexuality.

Abstract

In school, the sex and sexuality subject still consist nowadays in just information exposition, without a problematizing and conscious position being assumed. So, this study aims to discuss the ongoing negation of the LGBTs student in school space and the invisibility of the subject on the continuous formation of the teachers. In order to do it, a brief critical revision of literature was done, we also did a brief analysis of Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and the approval of the new Base Nacional Comum Curricular (BNCC). We point out the need of questioning the pedagogical practices which did not follow what was proposed by one of PCNs transversal themes, Sexual Orientation. We also reflected on the historical context of a global phenomenon of the actual resurgence of conservatism, which brought regress on the sexual and reproductive rights agenda, above all driven by the incidence of religious speech in politics. We can notice that even with several prejudices and taboos related to sexuality, still is possible to work Sexual Education in class through some viable activities and also can further support the theme with didactical resources, students sensibilization and reflective practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Aparecida de Souza Monteiro, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Araraquara

Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Araraquara – SP – Brasil. Pedadoga. Mestra em Processos de Ensino, Gestão e Inovação pela Universidade de Araraquara - UNIARA (2018). Membro dos núcleos: -Núcleo de Gêneros e Sexualidade do IFSP (NUGS); Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE). ORCID: <http://orcid.org/0000-0002-1640-0266>. 

Paulo Rennes Marçal Ribeiro, Universidade Estadual Paulista,Araraquara

Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP – Brasil. Docente do PPG em Educação Escolar e do PPG Educação Sexual. Professor Associado (MS-5), no Departamento de Psicologia da Educação. Livre-Docente em Sexologia e Educação Sexual. 

References

AGÊNCIA DE NOTÍCIAS DOS DIREITOS DA INFÂNCIA (ANDI). Pautas e fontes para prevenção da gravidez e da Aids na adolescência. Nº 12 – junho e julho 2002. Acesso em 16 de set. de 2014.

ALMEIDA, Neil Franco Pereira de; MOTA, Maria Veranilda Soares. Docências que transitam pelas fronteiras das sexualidades e do gênero: a escola como espaço de imposições de poderes e resistências. Caxambu, 32ª reunião da ANPED, 2009. Disponível em: <32reuniao.anped.org/trabalhos>. Acesso em 16 de set. 2014.

ALTMANN, Helena. Orientação sexual nos Parâmetros Curriculares Nacionais. In: Revista Estudos Feministas. Vol 9, nº 2, 2001.

APPLE, Michael W. Educação e Poder. Trad. Maria Cristina Monteiro. – Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1989.

AQUINO, Júlio Groppa. (Org.). Sexualidade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

BARRETO, Andreia dos Santos Barreto Monsores Assumpção. Educação para igualdade na perspectiva de gênero. Dissertação de Mestrado, Fundação Getúlio Vargas, 2012.

BASSALO, Lucélia de Moraes Braga. Heteronormatividade ou reconhecimento? Professores e professoras diante da homossexualidade. Natal, 34ª reunião da ANPED, 2011. Disponível em: <34reuniao.anped.org/trabalhos>. Acesso em 16 de set. 2014.

BORRILO, Daniel. Homofobia: história e crítica de um preconceito. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BOUDIEU, Pierre. O campo científico. In: Ortiz, R. Bourdieu P. Coleção: Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 1994.

BRASIL. Orientação sexual. In: ______. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade nacional e orientação sexual. Rio de janeiro: DP&A, v. 10, p. 107-161, 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 2000.

BRITZMAN, Débora. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade. Campinas, 1996.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. 4ª ed. RJ: Civilização Brasileira, 2012.

CONDE, Michele Cunha Franco. O Movimento Homossexual Brasileiro: sua trajetória e seu papel na ampliação do exercício da cidadania. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Goiás, 2004.

DINIS, Nilson Fernandes. Educação, relações de gênero e diversidade sexual. Educação & Sociedade. Campinas, 2008.

FOUCAULT, Michael. História da sexualidade: vontade de saber. Tradução de Maria Thereza de Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 16. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michael. A Ordem do Discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em dois de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 5ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michael. Vigiar e punir. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

FURLANI, J. Sexos, sexualidades e gêneros – monstruosidades no currículo da educação sexual. Texto apresentado na 28º Reunião anual da ANPED – Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação no GT 23 – Gênero, Sexualidade e Educação, 2005. Disponível em . Acesso em: 21 de set. 2014.

GREEN, James N. Além do Carnaval: homossexualidade Masculina no Brasil do Século XX. UNESP. São Paulo, 1999.

GUIRADO, Marlene. Sexualidade, isto é, intimidade: redefinindo limites e alcances para a escola. In: Aquino, Julio Groppa. Sexualidade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós Modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 8ª ed. RJ: DP&A, 2003. Disponível em: <https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/12/04/base-curricular-e-conservadora-privatizante-e-ameaca-autonomia-avaliam>.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz (Org.). Diversidade Sexual na Educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. UNESCO, 2009.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, História e Educação: construção e desconstrução. Educação e Realidade – 20 (2): p. 101 – 132 jul/dez. 1995.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo Educado: pedagogia da sexualidade / Guacira Lopes Louro (organizadora). Trad. dos artigos: Tomaz Tadeu da Silva – Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Guacira Lopes Louro, Jane Felipe, Silvana Vilodre Goellner (orgs.). Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

LOURO, Guacira Lopes. Um Corpo Estranho: ensaios sobre a Sexualidade e Teoria Queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MISKOLCI, Richard. Um corpo estranho na sala de aula. In: ABRAMOWICZ, Anete; SILVÉRIO, Valter Roberto. (Orgs.) Afirmando diferenças: Montando o quebra-cabeça da diversidade na escola. Campinas, SP: Papirus, 2005.

MISKOLCI, Richard. Abjeção e desejo. Afinidades e tensões entre a Teoria Queer e a obra de Michael Foucault. In: Rago, Margareth; Veiga-Neto, Alfredo (Orgs.). Para uma vida não-facista. Belo Horizonte: Autêntica, p. 325-338, 2009.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica: UFOP, 2012.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade em sala de aula. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2002.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Sexualidades em sala de aula: discurso, desejo e teoria queer. In: Moreira, Antônio Flávio Barbosa & CANDAU Vera Maria. Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

NÓVOA, Antônio. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. SINPRO-SP, Edição J.S. Faro e Priscila Gutierre. São Paulo, 2007

PEIXOTO, Valdenízia B. Violência contra LGTBs no Brasil: a construção sócio-histórica do corpo abjeto a partir de quatro homicídios. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade de Brasília, 2018.

PINTO, J. Rizzo. Corpos, movimento e educação - o desafio da criança e adolescente deficientes sociais. Rio de Janeiro: Sprint, 1997.

REALI, Noeli Gemeli. Homoparentalidade e escola: que conjugação é essa?. Caxambu, 32ª reunião da ANPED, 2009. Disponível em: 32reuniao.anped.org/trabalhos. Acesso em 16 de set. 2014.

SILVA JUNIOR, Paulo Melgaço da. Corpos, escola & sexualidade: um olhar sobre o programa de orientação sexual. Porto de Galinhas, 35ª reunião da ANPED, 2012. Disponível em: <35reuniao.anped.org/trabalhos>. Acesso em 16 de set. 2014.

SILVA, Tomaz Tadeu. A poética e a Política do currículo como representação. Trabalho apresentado no GT Currículo na 21ª Reunião anual da ANPED, 1998.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SZYMANZKI, Heloísa. A relação família / escola: desafios e perspectivas. – Brasília: Líber Livro, 2010.

WEEKS, Jefrey. O Corpo e a Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.) O Corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

Published

2018-09-25

How to Cite

MONTEIRO, S. A. de S.; RIBEIRO, P. R. M. “in”visibility of sexuality themes in school and teacher formation environment . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 87–110, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/361. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos