Dancing life trajectories

the elaboracion of the corporeality of teachers

Authors

  • Roberta Maria Zambon Maziero
  • Maristela Angotti Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Teacher. Dance. Corporeality. Formation. Emancipation.

Abstract

This article deals with the elaboration of the corporeity of three teachers and a teacher who have experiences with dance in their life trajectories. It uses Phenomenology assumptions, within a qualitative approach, interweaving the concepts of corporeity, culture, dance and teacher training. The descriptions reveal experiences
in initial and continued formation with a performance dance and the vision of the body as an object. In ongoing formation in service new experiences and reflections arise, leading us to understand the dancing life trajectories
as generators of the elaboration of self-understanding and apprehension of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Maria Zambon Maziero

Mestre em Educação Escolar. Faculdade de Ciências e Letras: Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-Araraquara. 

Maristela Angotti, Universidade Federal de São Carlos

Doutora em Educação. Faculdade de Educação: Universidade Federal de São Carlos.

References

BARBIERI, S. Interações: onde está a arte na infância. Tradução: Regina Schöper, Mauro Baladi. São Paulo: Blucher, 2012.

BARCO, A. P. A concepção Husserliana de corporeidade: a distinção fenomenológica entre corpo próprio e corpos inanimados. Revista Synesis: Petrópolis, v. 4, n. 2, p. 1-12, ago/dez. 2012.

BARDET, M. A filosofia da dança: um encontro entre dança e filosofia. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2014.

BRASIL. Fundação Carlos Chagas. Formação continuada de professores: uma análise das modalidades e das práticas e Estados e Municípios Brasileiros. São Paulo: Fundação Victor Civitta, 2011.

CASTELLANI FILHO, L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 2009.

CHAUÍ, M. Conformismo e resistência. Aspectos da cultura popular no Brasil. 6° reimpressão. São Paulo: Editora Brasiliense S/A, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 59 ed. Rio de Janeiro: Paz &Terra, 2015.

FREIRE P. Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 51° ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015.

FREIRE P. Conscientização. São Paulo; Cortez, 2016.

GARAUDY, R. Dançar a vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

GHEDIN, E. A reflexão sobre a prática cotidiana – caminho para a formação contínua e para o fortalecimento da escola enquanto espaço coletivo. In: BRASIL. Ministério da Educação. Formação de professores. Boletim 13, agosto 2005, p. 24-32.

GONÇALVES JUNIOR, L. Cultura corporal: alguns subsídios para sua compreensão na contemporaneidade. São Carlos – EDUFSCar, 2003.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARQUES, I. Linguagem da dança. Arte e ensino. 1 ed. São Paulo: Digitexto, 2010.

MARTINS, J.; BICUDO, M. Ap. V. A pesquisa qualitativa em psicologia. Fundamentos e Recursos básicos. 2 ed. São Paulo: Editora Moraes, 1994.

MERLEAU – PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

MERLEAU – PONTY, M. O olho e o espírito. 1 ed, São Paulo: Cosac Naif, 2013.

OLIVEIRA DE JESUS, L. de F. Autoformação: conhecendo a vida e o trabalho de professoras e professores. In: BUENO, Belmira Oliveira; CATANI, Denise Bárbara; SOUZA, Cynthia Pereira de (orgs.). A vida e o ofício dos professores. 2 ed. São Paulo: Escrituras Editora, 2000, p. 101-110.

REZENDE, A. M. de. Concepção Fenomenológica da Educação. São Paulo: Cortez, 1990.

SCHÖN, D. A. Educando o professional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, C. F. da. Por uma história da dança: Reflexões sobre as práticas historiográficas para a Dança, no Brasil contemporâneo. 2012, 121 f. (Dissertação de Mestrado) – Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Salvador. 2013.

SUQUET, A. Cenas. O corpo dançante: um laboratório de percepção. In: COURTINE, J-J.; VIGARELLO, G. (org.). História do corpo. 3. As mutações do olhar. O século XX. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 509-540.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

Published

2018-06-18

How to Cite

MARIA ZAMBON MAZIERO, R.; ANGOTTI, M. Dancing life trajectories: the elaboracion of the corporeality of teachers. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 131–147, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/391. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.