Education and the degeneracy of development in Nietzsche
Keywords:
Nietzsche, German Education, DevelopmentAbstract
This article explores the concept of education and development in F. W. Nietzsche’s philosophy.
Based on a few selected texts by the author, especially those dedicated to education, we review how the formative model of Germans could become a pragmatic model precipitating the degeneration of development. How can education be emancipatory and at the same time malevolent for a civilization? A historicalphilosophical investigation of German education was performed shortly before and especially in 19th century
in order to understand the scope of these aporias. The formative processes were totally deteriorated because they were submitted to the interests of the State and the capital agenda, transforming them into commodities.
Downloads
References
ABEL, G. Verdade e interpretação. Trad. de Claudemir Luís Araldi. In: Cadernos Nietzsche, n. 12, São Paulo, 2002. [Grupo de estudos Nietzsche].
ABRÃO, B. S. História da Filosofia. São Paulo: Nova Cultural, 2004.
ALMEIDA, R. M. A fragmentação da cultura e o fim do sujeito. São Paulo: Loyola, 2012.
ARALDI, C. L. Nietzsche, a educação e a crítica da cultura. In: AZEVEDO, V. D. (Org.). Nietzsche: filosofia e educação. Ijuí: UNIJUÍ, 2008.
SILVA Jr., I. (org.). Nietzsche e a interpretação. Curitiba: CRV, São Paulo: Humanitas, 2012 (Col. Nietzsche em perspectiva, Vol I).
DELEUZE, G. Nietzsche. Trad. Alberto Campos. Lisboa: Edições 70, 2001.
DIAS, R. M. Nietzsche educador. São Paulo: Scipione, 1991.
DRIJARD, A. Alemanha: panorama histórico e cultural. Lisboa: Dom Quixote, 1972.
ELIAS, N. História das grandes ideias do mundo ocidental. São Paulo: Abril Cultural, 1972, (Coleção Os Pensadores).
ELIAS, N. Os alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
KANT, I. Sobre a pedagogia. Trad. de Francisco Cock Fontanella. 2.ed. Piracicaba: Unimep, 1999.
KROCKOW, C. G. V. Prússia: um balanço. Trad. de Rósula Kelly Medrado Almeida Passos. São Paulo: Mackenzie, 2002.
LARROSA, J. Extravagâncias: ensaios sobre a filosofia de Nietzsche. São Paulo: Discurso Editorial e UNIJUÍ, 2000.
LARROSA, J. Nietzsche e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LARROSA, J. Claustros vão se fazer outra vez necessários. In: AZEVEDO, V. D. (Org.). Nietzsche: filosofia e educação. Ijuí: UNIJUÍ, 2008 (Coleção Nietzsche em perspectiva).
NEUKAMP, E. As críticas do professor Nietzsche à educação de seu tempo. 2012. Disponível em: . Acesso em 10.08.2012.
NIETZSCHE, F. Breviário de Citações: Fragmentos e Aforismos. São Paulo: Princípio Editora, 1996.
NIETZSCHE, F. Escritos sobre política. (Vol. I e Vol. II). São Paulo: Loyola / Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2007.
NIETZSCHE, F. Crepúsculo dos ídolos: ou como filosofar a marteladas. Trad. de Antonio Carlos Braga. 2.ed. São Paulo: Escala, 2008.
NIETZSCHE, F. Escritos sobre educação. Tradução, apresentação e notas de Noéli Correia de Melo Sobrinho. 6.ed. São Paulo: Loyola/Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2012.
WEBER, J. F. Formação (Bildung), educação e experimentação em Nietzsche. Londrina: Eduel, 2011.
WEBER, J. F. Fragmentos finais. Seleção, tradução e prefácio de Flávio R. Khote. Brasília: Editora Universidade de Brasília, São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.