Initial education of teachers of the field education
the history of the course of pedagogy of the land of UERN
Keywords:
Initial Education of Teachers. Field Education. Pedagogy of the Earth.Abstract
This text is part of the study of the initial training of teachers of the field education. It aims to
historian the process of development of the course of pedagogy, of the project of initial formation teaching of pedagogy of the Earth, of the University of the state of Rio Grande do Norte, with emphasis for its constitution in the institution. It is a qualitative study that is based on the oral history research method. From thematic
interviews with the coordinator of the course and with a former, participant of the training in the said degree, we consider that the process constituting this first initial training initiative in the framework of the University of the State Of the Rio Grande do Norte was marked by both institutional challenges and barriers, as a personal imprint
by the graduates, being overcome by the collective actions of the subjects involved with the formative proposal considered for the course.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.
CALDART, Roseli Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
CARVALHO, Luzeni F. de O.; ROCHA, Maria I. A. Pedagogia da Terra. Revista Presença Pedagógica. v.12, n. 72, p. 60 - 65, nov./dez. 2006.
COSTA, Maria Antônia Teixeira da; ABREU, Vera Lúcia de. O Estágio Supervisionado com Jovens e Adultos de Assentamentos da Reforma Agrária do Oeste Potiguar. In: SANTOS, Jean Mac Cole Tavares (Org.). Paulo Freire: Teorias e Práticas em Educação Popular - Escola pública, inclusão e humanização. Fortaleza: Edições UFC, 2011.
MEDEIROS, Emerson Augusto de. Do campo à universidade: histórias, saberes, experiências, fazeres e a formação no Curso de Licenciatura em Pedagogia da Terra. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró – RN, 2013.
MEDEIROS, Emerson Augusto de.; VARELA, Sarah Bezerra Luna; NUNES, João Batista Carvalho. Abordagem Qualitativa: estudo na Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2014). HOLOS, [S.l.], v. 2, p. 174-189, ago. 2017. ISSN 1807-1600.
MOLINA, Mônica Castagna.; ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Educação do Campo, História, Práticas e Desafios no âmbito das Políticas de Formação de Educadores – Reflexões sobre o PRONERA e o PROCAMPO. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 220– 53, jun./dez. 2014.
MOLINA, Mônica Castagna.; HAGE, Salomão Mufarrej. Política de formação de educadores do campo no contexto da expansão superior. Revista Educação em Questão, Natal, v.51, n.37, p. 121- 46, jan./abri. 2015.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia, do Projeto Pedagogia da Terra (Pedagogia da Terra). Mossoró, 2006. (Documento Digitalizado).
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE. Relatório Final de Execução do Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia, do Projeto Pedagogia da Terra. Mossoró, 2011. (Documento Digitalizado).
VERDÉRIO, Alex. A Materialidade da Educação do Campo e sua incidência nos Processos Formativos que a sustentam: uma análise acerca do Curso de Pedagogia da Terra na UNIOESTE. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Curitiba – PR, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.