The teaching training of nurses-teachers in Higher Education
dialogues and pratices
Keywords:
Private institution of higher education. Teacher training. Teacher continuing education.Abstract
This article aimed to find out how the nurses-teachers of a private college in Feira de Santana-BA mean teacher training for the exercise of the profession in higher education. In this qualitative research, the instrument of collection and production data was the semi-structured interview, carried out with six professors (Bachelor of Nursing), analyzed based on the principles of Content Analysis. The results suggest the need for continuous training processes, not related to the semiannual meetings of the week / pedagogical mobilization. The conclusion is that there are three factors, contributing to teacher training, namely: practical nursing experience, theoretical immersion and solidarity exchanges.
Downloads
References
ALMEIDA, M. I. Formação do professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. 1ed. São Paulo: Cortez, 2012.
ARRUDA, Â. O ambiente natural e seus habitantes no imaginário brasileiro – Negociando a diferença. In: ARRUDA, A. (Org.). Representando a alteridade. Rio de Janeiro: Vozes, Petrópolis: Vozes, 1998.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 10 ed. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.
BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
CUNHA, M. I. da (Org.). Reflexões e práticas em Pedagogia Universitária. Campinas-SP: Papirus, 2007.
CUNHA, M. I. da. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 9, n. 26, p. 81-90, jan./abr. 2009.
FARIAS, I. M. S. de. et al. Didática e Docência: aprendendo a profissão. Brasília: Liber Livro, 2009.
JODELET, D. F. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. F. (Org.). As Representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2002, p.17-44.
MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a questão de qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências antropológicas. Salvador: EDUFBA, 2009.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Sammus, 2003.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L.G.C. Docência no ensino superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SOARES, S. R. A profissão professor universitário: reflexões acerca de sua formação. In: CUNHA, M. I da; SOARES, S. R.; RIBEIRO, M. L. (Orgs.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.