Formation narratives

trainers’ vision about teaching practices in the pedagogy course

Authors

  • SOUZA UFRJ
  • CRUZ UFRJ

Keywords:

Teachers’ Trainers, Pedagogy Course, Teaching Practice, Supervised Internship, Narrative Research

Abstract

The article brings to scene the narratives of teachers’ trainers who act in the context of a Pedagogy course in a federal public institution, with the objective of analyzing the senses of teachers’ trainer in the vision of those who work with teachers’ practice and supervised internship. Methodologically, it is oriented by narrative research by means of interviews with five teachers. Theoretically it is sustained in the ideas of André et. al. (2010), Marcelo Garcia (2017), Rodrigues (2009) e Roldão (2007; 2014). It was verified that the formative responsibility, the professional formation and the context of discipline mark the narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

SOUZA, UFRJ

Pedagoga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5078-0362. E-mail: leticiaoliveira.s.aufrj@gmail.com.

CRUZ, UFRJ

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica. Professora Associada da Faculdade de Educação vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5581-427X. E-mail: giselicruz@ufrj.br.

References

ANDRÉ, Marli et al. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010.

ANDRÉ, Marli; Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. A profissionalidade do professor formador das licenciaturas. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 22, n. 2, p. 204-219, maio/ago., 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

CANDAU, Vera. Didática novamente em questão: fazeres-saberes pedagógicos em diálogos, insurgências e políticas. In: CANDAU, Vera; CRUZ, Giseli B. da; FERNANDES, Claudia. Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, p. 33-47, 2020.

CRUZ, Giseli Barreto da; CAMPELO, T. da S. O professor formador e o ensino de didática no curso de geografia: a perspectiva dos alunos. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 16, n. 50, p 851-870, out./dez. 2016.

CRUZ, Giseli Barreto da; MAGALHÃES, Priscila Andrade. O ensino de didática e a atuação do professor formador na visão de licenciando de educação artística. Educ. Pesqui. [online]. 2017, vol. 43, pp. 483-498.

CRUZ, Giseli Barreto da; BATALHA, Cecília Silvano. A Didática e a docência no contexto do curso de licenciatura em Dança. Educação Unisinos. São Leopoldo/RS. 2018, v.22, n.4, p.288-297.

CRUZ, Giseli Barreto da; BATALHA, Cecília Silvano; CASTRO, Pedro H. Z. C. de; MARCEL, Jules. Didática na formação inicial de professores: concepções e práticas de professores formadores na visão de estudantes. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP). IFSP, Itapetininga, v.3, n.1, p. 3-17, jan a mar de 2018.

CRUZ, Giseli Barreto da; CASTRO, Pedro Henrique Zubcich Caiado de. A didática e a formação do professor de Educação Física: uma análise a partir da avaliação de alunos concluintes. Pro-Posições, Campinas , v. 30, e20160106, 2019.

FORMOSINHO, João (coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto, Portugal: Porto Editora, 2009.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em educação. Ciência & educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

LIMA, Emília Freiras; CORSI, Adriana Maria; MARIANO, André Luiz Sena; MONTEIRO, Hilda Maria; PIZZO, Silvia Vilhena; ROCHA, Gisele Antunes; SILVEIRA, Maria de Fátima Lopes da. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela. Como? Por quê? O que dizem alguns estudos. Educação & linguagem, ano 10, nº 15, 138-160, jan.-jun. 2007.

MARCEL, Jules; CRUZ, Giseli Barreto da. A didática de professores referenciais e sua contribuição para a formação docente. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 56-82, jan./abr. 2014.

MARCELO GARCIA, Carlos. Políticas de inserción a la docencia: del eslabón perdido al puente para el desarrollo profesional docente. Bogotá, jueves 23 de noviembre de 2006.

MARCELO GARCIA, Carlos; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en latinoamérica. Cadernos de pesquisa, v.47, n.166, p.1224-1249, out./dez., 2017.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez. - jul. 2005-2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum, acesso em: 20/04/2020.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133, out./dez. 2017.

RODRIGUES, Priscila Andrade Magalhães; LÜDKE, Menga. Anatomia e fisiologia de um estágio. Rio de Janeiro, 2009. 140p. Dissertação de mestrado – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2009.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação. V.12, n.34, jan/abr 2007. p. 94-103.

ROLDÃO, Maria do Céu; ALARCÃO, Isabel. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano. Form. Doc., belo horizonte, v. 06, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014.

UFRJ. Projeto Pedagógico de Curso - PPC: Curso de Licenciatura em Pedagogia. Aprovado em 2007. Versão atualizada, 2015.

UFRJ. Consuni aprova Complexo de Formação de Professores, COORDCOM/UFRJ, 21/12/2018. Disponível em: https://ufrj.br/noticia/2018/12/21/consuni-aprova-complexo-de-formacao-de-professores. Acesso em: junho de 2019.

Published

2022-11-07

How to Cite

SOUZA, L. O.; CRUZ, G. B. da. Formation narratives: trainers’ vision about teaching practices in the pedagogy course. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 7, p. e022008, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/656. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)