Teacher knowledge to science and biology teaching

Authors

  • Cibele Bender Raio Universidade Estadual do Norte do Paraná

Keywords:

Autonomy. Anthropo-ethics. Edgar Morin. Science teaching. Paulo Freire.

Abstract

In this paper, teaching practices in science and biology are suggested from Paulo Freire and Edgar
Morin research. It is argued that education practices in which the teacher only deposits the contents
in the student must be replaced by those which instigate curiosity, values opinion, considers the
student’s feelings and promotes their autonomy. This education should convert the student into an
agent of transformation of their own reality. Therefore, the teacher must work with sentimentality,
constructive criticism and authority, without authoritarianism. Moreover, the educator must show
that there is no knowledge unscathed of error or illusion. The teacher also needs to consider the
local context in relation to a global content. They shouldhave the skill to teach the human condition
as a universalunity and teach about the earthly identity considering also the uncertainties of events
and human ethics. The discussions presented here are inspirations for the development of teaching
practices. The teacher should adjust them according to their work environment and their public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cibele Bender Raio, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (Botucatu), professora colaboradora da Universidade Estadual do Norte do Paraná.

References

AHRENS, J. M. Trump deve retirar EUA do acordo sobre mudanças climáticas: ainda não confirmada pela Casa Branca, medida significa avanço do isolacionismo e triunfo dos radicais. El País, Barcelona, 31 de maio. Internacional. On line. 2017.

ARAÚJO, T.; MIRANDA, G. J.; PEREIRA, J. M. Satisfaction among accounting professors in Brazil. Revista de contabilidade & finanças. On line. v.28, n.74, p.264-281, ago 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-70772017000200264&lng=en&nrm=iso>. ISSN 1808-057X. http://dx.doi.org/10.1590/1808-057x201703420. Acesso em 21 de junho de 2017.

BRASIL, Lei no 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabele as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial < ttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-

/2008/lei/l11645.htm>

BRASIL, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm>.

BRASIL. Lei nº 10639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 9 jan. 2003. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10639.htm>.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação Ambiental: aprendizes de sustentabilidade. Cadernos SECAD 1. Brasília-DF, 2007.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente e saúde. Brasília, DF: MEC, 1998.

Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações e para o ensino de história e cultura afrobrasileira e africana Etinicorraciais fricana. Brasília: MEC, [s.d.]. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/>.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2002.

GALIAZZI, M. C.; DORNELES, A. M. Projeto cirandar: experiências do seminário integrado em rodas de formação. In Anais do 31º Seminário de Extensão Universitária da Região Sul. Florianópolis-SC. 2013.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A temática indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Organização Aracy Lopes da Silva e Luís Donisete Benzi Grupioni. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995.

LABURÚ, C. E. Fundamentos para um experimento cativante. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 23, n. 3, p. 382-404, 2006.

LIMA, M. M.; REIBNITX, K. S.; KLOH, D.; VENDRUSCOLO, C.; CORRÊA, A. B. Dialogue: network that intertwines the pedagogical relationship into the pratical-reflective teaching. Revista Brasileira de Enfermagem. Internet, v. 69, n. 4, p. 610-617, fev. 2016.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jenne Sawaya. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VILAS BOAS, J. ; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Aprendizagem do professor: uma leitura possível. Ciências e educação (Bauru), Bauru , v. 22, n. 4, p. 1097-1107, dez. 2016. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132016000401097&lng=en&nrm=iso>. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320160040016. Acesso em 20 jun 2017.

Published

2022-08-22

How to Cite

RAIO, C. B. Teacher knowledge to science and biology teaching. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, p. 100–112, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/717. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.