Cuidar dos professores para cuidar da escola

Authors

  • Elaine Mathias de Castro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Laurinda Ramalho de Almeida Pontifícia Universidade Católica
  • Antonio Carlos Caruso Ronca Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Teachers’ work conditions. Public school. Teachers’ permanence.

Abstract

This article aims to show how the matters of care permeate the actions that take place at a school that belongs to the public system of the state of São Paulo, resulting in teachers’ permanence. Reflexive interviews were performed with seven teachers of the unit mentioned. Qualitative data analysis resulted in the perception that caring for the structure, for the families, for students’ learning – which allows that positive results are evident –, for discipline, collective work, and the school environment makes teachers feel appreciated in their professional making, which contributes for teachers’ choice to stay at school.

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Author Biographies

Elaine Mathias de Castro, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre Profissional pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1615-9249

Laurinda Ramalho de Almeida, Pontifícia Universidade Católica

Mestrado e Doutorado em Psicologia da Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, concluindo o doutorado em 1992. Atualmente é docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores, ambos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É líder do Grupo de Pesquisa Bases da Psicologia na Educação, no CNPq. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9596-7008

Antonio Carlos Caruso Ronca, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Reitor da PUC-SP de 1993 a 2004. Atualmente é Professor Titular do Programa de Estudos de Pós Graduação em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-8336

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Published

2023-06-26

How to Cite

CASTRO, E. M. de; RAMALHO DE ALMEIDA, L.; CARUSO RONCA, A. C. Cuidar dos professores para cuidar da escola. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023013, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/853. Acesso em: 11 may. 2024.

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