Development of didactic units integrated in collaborative groups

reflections and notes

Authors

  • José Maurício Ortiz Batista Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • Paulo Sergio Calefi IFSP - Sertãozinho

Keywords:

Continuing education. Collaborative group. Integrated didactic unit. Integrated curricullum.

Abstract

This article presents and discusses how the interactions and negotiations between the participants of collaborative groups develop in the production of Didactic Units Integrated in collaborative groups. The research methodology is based on a qualitative approach with characteristics of action research and case studies. Data analysis was based on a process of understanding, interpreting and reflecting on the negotiations and interactions developed in each of the four collaborative groups participating in the research. The results make it possible to infer that the collaborative strategy has a good level of adaptability to other pedagogical planning strategies, considering it as a proposal to overcome the challenges imposed on pedagogical planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Maurício Ortiz Batista, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica. Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Campus Sertãozinho. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3009-7523.

Paulo Sergio Calefi, IFSP - Sertãozinho

Doutor em Ciências. Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Campus Sertãozinho. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4455-6030

References

ARAÚJO, R. M. L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v.52, n.38, p. 61-80, maio/ago. 2015.

AZEVEDO, M. A.; SILVA, C. D.; MEDEIROS, D. L. M. Educação profissional e currículo integrado para o ensino médio: elementos necessários ao protagonismo juvenil. Holos, v. 4, p. 77, 3 ago. 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3190/1128. Acesso em: 8 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BATISTA, J. M. O. Elaboração de unidade didática integrada para educação profissional e tecnológica a partir de grupo colaborativo. Dissertação. (Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT)) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Campus Sertãozinho, 2021.

BEZERRA, R. C.; MORELATTI, M. R. M. Grupos Colaborativos como Estratégia para Desenvolver a Formação Continuada de Professores que Ensinam Matemática. In: XIV Inter American Conference on Mathematics Education, Anais, Tuxtla Gutiérrez, México, 2015.

BOAVIDA, A. M.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional. p. 43-55, Lisboa: APM, 2002. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/4069. Acesso em: 8 set. 2023.

CALEFI, P. S.; OLIVEIRA, F. S.; SILVA, G. M. Ensino de química integrado e educação integral na EPT: problematização e contextualização a partir do filme Clube de Compras Dallas. In: CARDOSO, S. P.; CASTRO, D. L. (Org.). O ensino de química na rede federal de educação profissional, científica e tecnológica: um espaço rico em possibilidades. João Pessoa: Editora IFPB, 2020, v. 9, p. 284-318. Disponível em: http://editora.ifpb.edu.br/index.php/ifpb/catalog/book/390 . Acesso em: 8 set. 2023.

CARVALHO, S.; PIO, P. A categoria da práxis em Pedagogia do Oprimido: sentidos e implicações para a educação libertadora. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, n. 249, p. 428-445, 18 jun. 2019. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3378. Acesso em: 8 set. 2023.

CHISTÉ, P. S. Pesquisa-Ação em mestrados profissionais: análise de pesquisas de um programa de pós-graduação em ensino de ciências e de matemática. Ciência & Educação, v. 22, n. 3, p. 789-808. set. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320160030015. Acesso em: 8 set. 2023.

DAMIANI, M. F. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar em Revista, n. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40602008000100013. Acesso em: 8 set. 2023.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. Introdução à disciplina e à prática da pesquisa qualitativa. In:_______. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2ª Ed. Porto Alegre: Editora Artmed, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

________. Pedagogia do Oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

GEHLEN, S. T.; MALDANER, O. A.; DELIZOICOV, D. Momentos pedagógicos e as etapas da situação de estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência & Educação, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132012000100001. Acesso em: 8 set. 2023.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p.57-63, 1995.

LAVAQUI, V.; BATISTA, I. L. Interdisciplinaridade em ensino de ciências e de matemática no ensino médio. Ciência & Educação, v. 13, n. 3, p. 399-420, 2007.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17 n. 3, p. 621-626, 2012.

MORIN, E. Sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. Brasília: Unesco, 2000.

MUENCHEN, C. A disseminação dos Três Momentos Pedagógicos: um estudo sobre práticas docentes na região de Santa Maria  RS. 2009. 137 f. Tese (Doutorado)  Curso de Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis- SC, 2010.

MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D. Os Três Momentos Pedagógicos e o contexto de produção do livro “Físca”. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 617-638, set. 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300007. Acesso em: 9 set. 2023.

MUNIZ, M. A. S. Por que perdemos nossos alunos? Um estudo da evasão escolar no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, 2015. 187 f. Dissertação (Mestrado)  Curso de Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Centro Universitário de Brasília, Brasília/DF, 2015. Disponível em: http://www.ifg.edu.br/attachments/article/4995/Marilene_Muniz_2015.pdf. Acesso em: 9 set. 2023.

OLIVEIRA, F. S. Integração curricular e formação integral a partir do filme Clube de Compras Dallas. Dissertação. (Mestrado - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT)) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Campus Sertãozinho, 2019.

RAMOS, M. Concepção de Ensino Médio Integrado. 2008. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 9 set. 2023.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SANTOS JÚNIOR, J. B.; MARCONDES, M. E. R. Grupos colaborativos como ferramenta na reestruturação do modelo didático do professor de química. Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 695-713, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132013000300012. Acesso em: 9 set. 2023.

SAORÍN, J. M.; VALLEJO, M.; ILLÁN, N. A integração Curricular e as Respostas do Alunado. Tópicos Educacionais, v. 22, n. 1, p. 88-114, maio 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/22434/18625. Acesso em: 25 jul. 2021.

SILVA, E. M. A implementação do currículo integrado no curso técnico em agropecuária: o caso de Guanambi. 2009. 125 f. Dissertação (Mestrado)  Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Brasília, 2009. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/4541. Acesso em: 24 jul. 2023.

SILVA, L. E. Os desafios para a integração curricular no ensino médio em uma escola pública da educação básica. 2017. 237 f. Dissertação (Mestrado)  Curso de Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13885. Acesso em: 24 jul. 2023.

YIN, R. K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-10-05

How to Cite

BATISTA, J. M. O.; CALEFI, P. S. Development of didactic units integrated in collaborative groups: reflections and notes. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023019, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/866. Acesso em: 4 dec. 2024.