The emergence of inventive pathways in education to face the challenges of contemporary times

Authors

  • Leiliane Domingues da Silva Universidade Federal Fluminense
  • Teacher Federal Fluminense University

Keywords:

Inventive learning. University education. Formation.

Abstract

This article deals with the emergence of inventive paths in education, in order to face the personal, professional, social and planetary problems and challenges that cross us in contemporary times. In this way, the empirical experience in the professional practice of higher education, combined with the bibliographic sources that supported this writing, made it possible to understand the relevance of inventive teaching and learning policies for Education, and, above all, for Higher Education, more specifically for teacher training. In this attempt, this study aims to collaborate for the creation of teaching and learning processes that institute emancipatory formations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leiliane Domingues da Silva, Universidade Federal Fluminense

Doctoral student in Sciences, Technologies and Inclusion at the Fluminense Federal University. Professor of the Postgraduate Course in Didactics and Teaching Practices at UFVJM, Tutor of the undergraduate courses of the Second Degree in Special Education at UFSCar and Pedagogy at UERJ/CEDERJ and of the Postgraduate Course in Inclusive and Special Education at UFLA .

Teacher, Federal Fluminense University

Associate Professor at the Fluminense Federal University - Faculty of Education/SFP, permanent professor of the Postgraduate programs - Professional Master's Degree in Diversity and Inclusion (CMPDI), Postgraduate Doctoral Program in Sciences, Technologies and Inclusion (PGCTIn) and the Postgraduate Doctoral Program in Education. 

References

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de; FLEITH, Denise de Souza. Práticas pedagógicas que promovem a criatividade segundo professores de ensino fundamental. Relatório de Pesquisa. Brasília: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 2005.

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano de. A repressão ao potencial criador. Psicologia: ciência e profissão, v. 9, p.11-13, 1989.

BONDIÁ, Jorge Larrosa. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica 2018.

BONDIÁ, Jorge Larrosa. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BONDIÁ, Jorge Larrosa. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, v.19, n.2, p.4-27, 2011.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

CARVALHO, José Sérgio. Por uma pedagogia da dignidade: memórias e reflexões sobre a experiência escolar. São Paulo: Summus, 2016.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1980.

CRITELLI, Dulce Mára. Educação e dominação cultural. São Paulo: Cortez, 1981.

DE LA TORRE, Saturnino. Instituiciones Educativas Creativas: instrumento para valorar el desarrollo creativo de las instituiciones educativas (VADECRIE). Sitges: Editorial Círculo Rojo, 2012.

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. 34 ed. São Paulo: Editora 34, 2022.

DANELON, Márcio. Intersubjetividade e Educação: O Estatuto do Olhar nas Relações Educativas. Uma Reflexão a partir da fenomenologia existencial de Sartre. Educação em Foco, p. 45-70, 2015.

DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação Inventiva de Professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GALLO, Sílvio. As múltiplas dimensões do aprender... Anais do Congresso de Educação Básica – Educação e Currículo. Florianópolis: COEB, 2012.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. 12 ed. Campinas: Papirus Editora, 2022.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em estudo, v.6, p.17-27, 2001.

KASTRUP, Virginia; ROCHA, Tatiana Gomes da. Partilha do sensível na comunidade: interseções entre psicologia e teatro. Estudos de Psicologia, v. 13, p. 97-105, 2008.

LIMA, Elizabeth Araújo. Oficinas e outros dispositivos para uma clínica atravessada pela criação. In: COSTA, Clarice Moura; FIGUEIREDO, Ana Cristina (Orgs.). Oficinas terapêuticas em saúde mental: Sujeito, produção e cidadania. Rio de Janeiro: Contracapa, 2010. p.71-81.

MASETTO, Marcos Tarciso; GAETA, Cecília. Currículo inovador. Revista Forges, v.4, n.2, p.273-290, 2002.

MICHALKO, Michael. Los secretos de los genios de creatividad. Barcelona: Gestión, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Crepúsculo dos ídolos: ou como se filosofa com o martelo (Paulo César de Souza, tradução). São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da Professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

PESSOA, Fernando. Obras completas. Lisboa: Ática, 1974.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante - Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Rio de Janeiro: Autêntica Editora, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2009.

SALES, Marcea; CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza; SÁ, Maria Roseli Gomes Brito. Palavras que inscrevem a nossa história: viagens e memórias no curso de Formação de Professores da rede municipal de ensino em Irecê. Revista de Educação, n.57, p.38-43, 2007.

SANTOS, Boaventura de Souza. A Cruel Pedagogia do Vírus. Portugal: Boitempo Editorial, 2020.

SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Educação e Sociedade, vol. 26, n. 93, p. 1183-1194, set./dez. 2005.

SILVA, Dagmar de Mello e; MARTON, Silmara Lídia. Autoformação e experiência sensível em “Filosofia com crianças”. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n. 18, p.124-141, mai./out. 2012.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. São Paulo: Manole, 1988.

SORDI, Mara Regina Lemes de. Os materiais da autoria. In: FONSECA, Tania Mara Galli KIRST, Patrícia Gomes (Orgs.). Cartografia e devires: a construção do presente. Porto Alegre: UFRGS, 2003.

SORDI, Mara Regina Lemes de. A aula universitária em questão: espaço de descoberta ou de reprodução? Revista de Educação PUC-Campinas, n.3, p.59-74, 1997.

Published

2023-06-06

How to Cite

DOMINGUES DA SILVA, L.; DE MELLO E SILVA, D. The emergence of inventive pathways in education to face the challenges of contemporary times. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023006, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/920. Acesso em: 19 may. 2024.