Research on the current reform of high school in Brazil

Authors

  • Paula Fernanda Paiva Fernandes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Marcia Betania Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Keywords:

Reform, High School, Repeal

Abstract

This article presents state of knowledge about the current reform of high school in Brazil (Law nº 13.415/2017). It is a qualitative study, based on the mapping of research published in the 2017-2021 time frame, in the BDTD and in the Periodicals portal of the CAPES. It also highlights the Potiguar High School Curriculum Framework, as a systematic way of meeting the implementation schedule of the New High School. There is movement under discussion for repeal of the reform. The results point to the authoritarian/anti-democratic format of the reform, accentuating the duality, weakening and fragilities of high school/education; the debates and researches are articulated in the defense of a democratic basic education that contemplates the Brazilian youths

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Fernanda Paiva Fernandes , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda em Educação. POSEDUC - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Marcia Betania Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutora em Educação. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

References

ALVES, Nilda. PNE, Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e os cotidianos das escolas: relações possíveis? In: AGUIAR, Márcia Angela da S. DOURADO, Luiz Fernandes. (Orgs.) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. Páginas 44-48. Disponível em: https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf Acesso em: julho de 2022.

BALL, Stephen J. MAGUIRE, Meg. BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas? Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016. Tradução de Janete Bridon.

BRASIL. Medida provisória nº 746, DE 22 de setembro de 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm Acesso em: Agosto de 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: agosto de 2021.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: agosto de 2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Edição de 2017. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf Acesso em: agosto de 2021.

CARTA ABERTA PELA REVOGAÇÃO DA REFORMA DO ENSINO MÉDIO (LEI 13.415/2017). 2022. Disponível em: https://anped.org.br/news/carta-aberta-pela-revogacao-da-reforma-do-ensino-medio-lei-134152017 Acesso em: Maio de 2023.

COSTA, Marilda de Oliveira. SILVA, Leonardo Almeida da. Educação e democracia: Base Nacional Comum Curricular e novo ensino médio sob a ótica de entidades acadêmicas da área educacional. Revista Brasileira de Educação - v. 24 e240047, 2019. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/buscador-primo.html Acesso em: Junho de 2022.

FERREIRA, Luan Cardozo. Educação™: discussões sobre o “Novo Ensino Médio” do Brasil. Revista Educação e Políticas em Debate – v. 8, n. 2, p. 254-270, mai./ago. 2019. ISSN 2238-8346. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/50356 Acesso em: Junho de 2022.

LOPES, Alice Casimiro. MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011. Apoio: Faperj.

LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/963 Acesso em: Junho de 2022.

MELLO, Fábio Machado. A Reforma do Ensino Médio: (des)caminhos da Educação Brasileira. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Educação. Programa de Pós Graduação em Educação. RS, 2021. 109 p. Disponível em: http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFSM_3b0191b4029565218b775ec82158660a Acesso em: Maio de 2022.

MOROSINI, M.; FERNANDES, C. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875/12399 Acesso em: Outubro de 2022.

MONTALVÃO, Sérgio de Sousa. Gustavo Capanema e o Ensino Secundário no Brasil: a Invenção de um Legado. Revista História da Educação (Online), 2021, v. 25: e108349. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/108349. Disponível: https://www.scielo.br/j/heduc/a/Y9mMQd66DF8Gdr8NpwRbBhB/?format=pdf&lang=pt Acesso em: Janeiro de 2023.

MUCH, Liane Nair. Desafios e possibilidades para a implementação do novo ensino médio em escolas públicas da região de Santa Maria/RS. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Educação. Programa de Pós Graduação em Educação. RS, 2021. 284 p. Disponível em: http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFSM_521c44841d632e2fcccbae205196d896 Acesso em: Maio de 2022.

PINTO, Samilla Nayara dos Santos. MELO, Savana Diniz Gomes. Mudanças Nas Políticas Curriculares do Ensino Médio no Brasil: Repercussões da BNCCEM no Currículo Mineiro. EDUR • Educação em Revista. 2021; v – 37. e34196. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-469834196. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/index.php/buscador-primo.html Acesso em: Junho de 2022.

SAMPIERI, Roberto Hernández. COLLADO, Carlos Fernández. LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Tradução: MORAES, Daisy Vaz de. Revisão técnica: GARCIA, Ana Gracinda Queluz. SILVA, Dirceu da. JÚLIO, Marcos. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares; DIÓGENES, Elione Maria Nogueira; REIS, Rosimeire. Ensino Médio em Reformas: trabalho, políticas, cotidiano. Curitiba: CRV, 2012.

SANTOS, Jean Mac Cole Tavares. OLIVEIRA, Márcia Betânia. de. Políticas curriculares no ensino médio: Ressignificações no contexto escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 497-513, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/santos-oliveira.pdf Acesso em: Agosto de 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. 14. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

SILVA, Bruna Tafarel. Os Itinerários Formativos no Ensino Médio: Um estudo no município de Santa Maria/RS. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria. Centro de Ciências Naturais e Exatas. Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. RS, 2021. 118 p. Disponível em: http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFSM_fa2bec6e2859f19f743d152919d97177 Acesso em: Maio de 2022.

SILVA, Francely Priscila Costa e. A reforma do Ensino Médio no governo Michel Temer (2016 – 2018). Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Programa de Pós Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. Belo Horizonte, 2019. 114 f. Disponível em: http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFMG_a1f1dbeb4841351f1dd9cb1b555fc989 Acesso em: Maio de 2022.

SILVA, Marco Antônio Morgado da. DANZA, Hanna Cebel. Projeto de Vida e Identidade: articulações e implicações para a educação. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/YHwg8FxLkwcb7gGSc7QQKKg/?lang=pt Acesso em: Junho de 2022.

SILVA, Mônica Ribeiro da. Reforma ou Revogação: Que fazer com o “Novo Ensino Médio”? 07/03/2023 Disponível em: https://www.anped.org.br/news/reforma-ou-revogacao-que-fazer-com-o-novo-ensino-medio-por-monica-ribeiro-da-silva-ufpr Acesso em: Maio de 2023

TEIXEIRA, Aleluia Heringer Lisboa. Tudo como dantes no quartel de Abrantes. A reforma do ensino médio. In: BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. STEIDEL, Rejane. (Orgs.). O Novo Ensino Médio: desafios e possibilidades. Curitiba: Appris, 2018. Páginas 17-36.

ZANK, Debora Cristine Trindade. Base Nacional Comum Curricular e o “Novo” Ensino Médio: Análise a partir dos Pressupostos Teóricos da Pedagogia Histórico-Crítica. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Foz do Iguaçu. Centro de Educação, Letras e Saúde. Programa de Pós Graduação em Ensino. PR, 2020. 147 f. Disponível em: http://www.bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNIOESTE1_9db669404b8f9452d7756bc67d47cad9 Acesso em: Maio de 2022.

Published

2023-06-29

How to Cite

FERNANDES , P. F. P.; OLIVEIRA, M. B. Research on the current reform of high school in Brazil. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023009, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1055. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.