Constitución de la teacher identity in the Specialized Educational Assistance

an autobiographic analysis

Authors

  • Thiago Falcão Solon Prefeitura Municipal de Caucaia
  • Giovana Maria Belém Falcão Universidade Estadual do Ceará

Keywords:

Teaching identity., Specialized Educational Assistance., Socialization., Inclusion.

Abstract

This writing aims to investigate the constitution of the identity of teachers of Specialized Educational Assistance, starting from the experiences, memories and conceptions produced before and during teaching. The study, of a qualitative nature, carried out an autobiographical research with a teacher who works in the Municipal Education Network of Caucaia - Ceará.The results demonstrate that the identity teacher researched is intimately related to the process of professional socialization, as the way in which she sees herself and is seen was predominantly the result of her social and professional experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Falcão Solon, Prefeitura Municipal de Caucaia

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professor efetivo da Rede de ensino Municipal de Caucaia, atuando no Núcleo de Educação Especial da Secretaria Municipal de Educação (SME/Caucaia). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3662-1306

Giovana Maria Belém Falcão, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE). Pesquisadora do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS/UECE). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0995-1614

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução Nº 4. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Dados de Caucaia. Brasília: IBGE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.

CIAMPA, A. da. C. A história do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Braziliense, 2005.

DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GARCIA, C. M. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo Revista de Ciências da Educação. Portugal, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: 16 mar. 2023.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Trad. Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KASSAR, M. de. C. M. Percurso da constituição de uma política brasileira de Educação Especial inclusiva. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 17, n. 1. 2011. Disponível: https://www.scielo.br/j/rbee/a/QnsLXV5R9QBcHpTc4qMQ9Tr/abstract/?lang=pt. Acesso: Acesso em: 16 mar. 2023.

LUNARDI-LAZZARIN M. L; MACHADO, F. C. Polivalentes, generalistas e tolerantes: formando professores na lógica inclusiva. In: 32º Reunião Nacional da ANPED. Caxambu: 2009. Disponível: http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT15-5418--Int.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Porquê? Como fazer? 2ª ed. São Paulo. Moderna. 2006.

MELO, C. I. B. de. Constituição da identidade profissional de professores de matemática sob a ótica dos formadores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível: https://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2020/11/Dissertacao_CARLOS-IAN-BEZERRA-DE-MELO.pdf. Acesso: Acesso: Acesso em: 16 mar. 2023.

MELO, C. I. B;; PIMENTEL SILVA, S.; BELÉM FALCÃO, G. M. Identidade e desenvolvimento profissional docente: dinâmica e implicações. Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4146. Acesso em: 6 jun. 2023

MENDES, E. G. Breve histórico da Educação Especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogia, v. 22, n. 57, p. 93-110, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/adela/Downloads/jotalvaromosquera,+9842-Texto+del+art_culo-28490-2-10-20110810_compressed%20(3).pdf. Acesso em: 6 abr. 2023.

MERCADO, E. L. de. O. Identidades do professor de Educação Especial no contexto de Maceió – Alagoas. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016. Disponível: https://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1593. Acesso em: 6 abr. 2023.

MIRA, M. M.; ROMANOWSKI, J. P. Programas de inserção profissional para professores iniciantes: revisão sistemática. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 85–98, 2015. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/124. Acesso em: 6 jun. 2023.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.

PASSEGGI, M. da C.; OLIVEIRA, R. C.; CUNHA, L. M. da. Constituição de fontes para a pesquisa qualitativa em educação: grupo reflexivo de mediação biográfica e quadro de escuta. 2018.

PASSEGGI, M. da. C.; VICENTINI, P. P.; SOUZA, E. C. Pesquisa autobiográfica: narrativas de si e formação. Curitiba: CRV, 2013.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.

SANTOS, G. C. S.; FALCÃO, G. M. B. Formação de professores e inclusão escolar: uma tarefa em construção. In: SANTOS, G. C. S.; FALCÃO, G. M. B. Educação Especial Inclusiva e formação de professores: contribuições teóricas e práticas. Fortaleza: Appris, 2020. p. 6-17.

SILVA, S. C. G. C.; VELANGA, C. T. Formação inicial e continuada dos professores das Salas de Recursos Multifuncionais: o desafio da inclusão. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais [...] Curitiba: Secretaria de Educação, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17.ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2023-09-29

How to Cite

FALCÃO SOLON, T.; BELÉM FALCÃO, G. M. Constitución de la teacher identity in the Specialized Educational Assistance: an autobiographic analysis. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023018, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1102. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.