Teacher qualification in the 1940's Federal District

the establishment of Carmela Dutra teacher qualification school

Authors

  • Sonia de Castro Lopes Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Fabio Souza Lima Instituto de Educação Carmela Dutra (SEEDUC-RJ)

Keywords:

History of Education; Educational Institutions. Carmela Dutra Teacher Qualification School.

Abstract

This article tackles issues in the field of History of Education, specifically, educational institutions. It aims to recap on a specific period in the history of teacher qualification in the city of Rio de Janeiro in the 1940’s. Established under the management and pedagogical supervision of the prestigious Institute of Education, Carmela Dutra Teacher Qualification School had a special feature - that of having been the only teacher qualification public school in the Federal District, up to the late 1950’s. We think that this is one of the most interesting moments of the school’s history, in such a way that it enabled us to investigate the context in which the institution was established, the difficulties faced in its early years and the proposal to make it a regional reference school, called the press “Teacher qualification school of the suburbs”. It also aims to discuss the influence of the first lady of the country, Mrs. Carmela
Dutra, in expanding the primary teacher qualification programmes in said period of time. The research methodology was based on analysis of news carried by the journalistic press of the city of Rio de Janeiro, according orientations suggested by De Luca (2008).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia de Castro Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação Pela PUC- Rio. Professora Associada Programa de Pós Graduação - Faculdade de Educação Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Fabio Souza Lima, Instituto de Educação Carmela Dutra (SEEDUC-RJ)

Professor de Filosofia da Educação do Instituto de Educação Carmela Dutra (SEEDUC-RJ). Mestre em Educação – PPGE/UFRJ. Doutorando em Educação – PPGE/UFRJ

References

BOMENY, H. Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. IN: PANDOLFI, D. (Org.). Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1999, pp. 137 - 167.

BOURDIEU, P. Ilusão Biográfica. IN: FERREIRA, M. de M.; AMADO, J. Usos e abusos da história oral. 2. ed. Rio de Janeiro, 2006, p. 183 – 191.

BRASIL. Decreto-Lei nº 9.215, de 30 de abril de 1946. Dispunha sobre a proibição de jogos de azar em todo o território nacional. Disponível em: http://legislacao.planalto.gov.br/ Acesso 11 maio 2014.

CAMPOS, E. S. Entrevista do ministro da educação e saúde sobre a situação do ensino primário. IN: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, n. 2 v. 7, pp. 492-495, mar/abr.1946.

COLBERT, M. Capela do Palácio Guanabara passará por recuperação. S/d. Disponível em: http://www.intranet.rj.gov.br/exibe_pagina.asp?id=5210. Acesso20 jul. 2014.

DE LUCA, T. R. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, C. B.(org). Fontes históricas, 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008, pp. 111-153.

DE LUCA, T. R. As revistas de cultura durante o Estado Novo: problemas e perspectivas. Pesquisa, Departamento de História UNESP/Assis. São Paulo, 2006. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/4o-encontro-2006-1. Acesso 28 maio 2014.

FAUSTO, B. Getúlio Vargas: o poder e o sorriso. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

________. Revolução de 1930: história e historiografia. São Paulo: Civilização Brasileira, 1972.

GOMES, A. C. A escola republicana: entre luzes e sombras. IN: GOMES, A. C., PANDOLFI, D. e ALBERTI, V. (orgs). A República no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002, pp.385-452.

LEVI, G. Usos da Biografia. In: FERREIRA, M. de M. ; AMADO, J.Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2002, pp. 167 – 182.

LOPES, S. C. Lourival Fontes: as duas faces do poder. Rio de Janeiro: Litteris, 1999.

______. Oficina de Mestres: história, memória e silêncio sobre a Escola de Professores do Instituto de Educação do Rio de Janeiro (1932-1939). Rio de Janeiro: DP&A / Faperj, 2006.

______. Políticas de formação de professores nos anos 1950: problematizando os “anos dourados” do Instituto de Educação do Rio de Janeiro. Cadernos de História da Educação. v. 12, n. 1, p. 333-343, jan/jun.2013.

LORIGA, S. A biografia como problema. In: REVEL, J. (coord). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Tradução de Dora Rocha. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1998, p. 225-249.

LOURO, G. L. Mulheres na Sala de Aula. In: PRIORI, M.; BASSANEZI, C.(orgs.). História das Mulheres no Brasil. 6. ed, São Paulo: Editora Contexto, 1997, pp. 441 – 481.

MAINWARING, S. Igreja católica e política no Brasil: 1916-1985. São Paulo: Brasiliense, 1989.

MARTINS, R. L. Mercadão de Madureira: Caminhos do comércio. Rio de Janeiro: Condomínio do Entreposto Mercado do Rio de Janeiro, 2009.

PREFEITURA DA CIDADE DO RIO DE JANEIRO. Portal da Secretaria Municipal de Saúde. Disponível: http://www.sms.rio.rj.gov.br/ Acesso 15 maio 2014.

SCHMIDT, B. Construindo Biografias... Historiadores e Jornalistas: Aproximações e Afastamentos. Estudos Históricos. Rio de Janeiro: CPDOC/ FGV, nº 19, p. 3-21, 1997.

SCHWARTZMAN, S; BOMENY, H.; COSTA, V. R. Tempos de Capanema. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

Published

2017-06-01

How to Cite

LOPES, S. de C.; LIMA, F. S. Teacher qualification in the 1940’s Federal District: the establishment of Carmela Dutra teacher qualification school. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 56–75, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1119. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos