High School Teachers' perception about sexual education at school

Authors

  • Letícia Thais Santos Oliveira UNASP-SP
  • Ronaldo Santos Santana UNASP
  • Haller Elinar Stach Schunemann UNASP –SP

Keywords:

Sexual Education. High School. Teachers’ Perception.

Abstract

The goal of this research is investigate the perception of the High School teachers about Sexual Education at schools. For this, was conducted a research involving fifty different teachers that teaching at public high school - at São Paulo. It was applied a questionnaire to teachers and analyzed of all data according to the content analysis. The data showed that most of the teachers do not have a specific training proper, for working with sexual education students with its, and a large part of percentage of these not develop a working with thematic often. Those teachers that develop such projects are by several factors, for example on its own initiative, for the thematic inserted being within the curricular school project, among other reasons. The emphasis given by that teachers when implement sexual education projects is more in Biological and Psychological aspects instead of social aspects. Other research will be carried out so that we can have clarity increasingly about how sex education is present in formal education context and as what the possibilities and challenges surrounding this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Thais Santos Oliveira, UNASP-SP

Licenciada em Ciências Biológicas pelo UNASP-SP e graduanda do Bacharelado em Ciências Biológicas. 

Ronaldo Santos Santana, UNASP

Licenciado em Ciências Biológicas pela UNASP-SP e mestre em Ensino, História e Filosofia das Ciências e da Matemática pela UFABC. Atua como professor de Ciências e Biologia na UNASP e colaborador na editora Somos Educação. 

Haller Elinar Stach Schunemann, UNASP –SP

Pedagogo e Teólogo pelo UNASP-SP. Possui Mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, Doutorado em Ciências da Religião e Pós-doutorado em Religião e Periferia. Atualmente, é professor titular de diversos cursos de graduação e pós-graduação do UNASP –SP. 

References

ABRAMOVAY, M. Juventude e sexualidade. 1. ed. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.

ALENCAR, R. A.; Silva, L.; Silva, F. A.; DINIZ, R.E.S. Desenvolvimento de uma proposta de educação sexual para adolescentes. Ciência e Educação, v. 14, n. 1, p. 159-168, 2008.

ALTMANN, H. Diversidad sexual y educación: desafíos para la formación docente. Sexualidad, Salud y Sociedad, n. 13, p. 69-82, 2013.

ARAÚJO, S. S. M. M. Educação sexual: para além dos tabus. Abceducatio, v. 6, p. 10/44-14, 2005.

BARCELOS, N.N.S.; JACOBUCCI, D.F.C. Estratégias didáticas de educação sexual na formação de professores de Ciências e Biologia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 334-345, 2011.

BARCELOS, N.N.S.; ZAIAD, A.G.; SANTOS, C.; BARCELOS, N. S. Educação sexual: relato de uma experiência. Revista Brasileira de Sexualidade Humana. São Paulo: v. 7, n. 2, p. 150-160, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BONFIM, C. R. S. Educação sexual: contradições, limites e possibilidades. Filosofia e Educação, v. 2, n. 2, p. 406-423, 2010.

BRAGA, E. R. M. Sexualidade infantil: a importância da formação de professores (as) na questão de gênero. In: CARBELLO, S. R. C.; COMAR, S. R. (Org.). Educação no século XXI: múltiplos desafios. 1. ed. Maringá: Eduem, 2009.

BRASIL. SECRETARIA DA EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC/ SEF, 1997.

BRUESS, C.; GREENBERG, J. Sexuality Education: Theory and Practice. (5th edition). Boston: Jones and Barlett, 2008.

COSTA, L. H. R.; COELHO, E. C. A. Nursing and sexuality: Integrative review of papers published by the Latin-American Journal of Nursing and Brazilian Journal of Nursing. Revista LatinoAmericana de Enfermagem, v. 19, n. 3, p. 631-639, 2011.

FIGUEIRÓ, M. N. D. Educação Sexual: como ensinar no espaço da escola. Linhas (UDESC), v. 7, n. 1, p. 1-21, 2006.

______, M. N. D. Formação de Educadores Sexuais: adiar não é mais possível. Campinas, SP: Mercado das Letras; Londrina/PR: Ed. Eduel, 2006.

GHERPELLI, M. H. B. V. A Educação Preventiva em Sexualidade na Adolescência. Série Idéias, São Paulo: FDE, 1996.

LANGHI, R.; NARDI, R. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em relação ao ensino de Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia - RELEA, n. 2, p. 75-92, 2005.

LOURO, G. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. Educação Sexual: princípios para ação. Doxa - Revista Paulista de Psicologia e Educação, v. 15, n. 1, p. 75-84, 2011.

OLIVEIRA, L. D. G. Orientação sexual: Sob o viés da transversalidade. Piauí, UESPI 2007.

QUIRINO, G.S.; ROCHA, J.B.T.R. Sexualidade e educação sexual na percepção docente. Educar em Revista, n. 43, p. 205-224, 2012.

RAMIRO, L; MATOS, M. G. Percepções de professores portugueses sobre educação sexual. Revista de Saúde Pública, v. 42, n. 4, p. 684-692, 2008.

RIBEIRO, M. Educação sexual além da informação. São Paulo: EPU, 1990.

ROSA, C. W.; PEREZ, C. A. S.; DRUM, C. Ensino de Física nas séries iniciais: concepções da prática docente. Investigações em Ensino de Ciências, v. 12, n.3, p. 357-368, 2007.

SAITO, M. I.; LEAL, M. M. Educação sexual na escola. Pediatria (USP), v. 22, n.1, p. 44-48, 2000.

SILVA, R.C.P.; MEGID NETO, J. Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: o que mostram as pesquisas. Ciência & Educação, v. 12, n. 2, 2006.

UNESCO. Orientação técnica internacional sobre Educação em Sexualidade. Setor Educacional, Divisão de Coordenação das Prioridades da ONU em Educação, Seção VIH e SIDA, 2010.

Published

2017-06-01

How to Cite

OLIVEIRA, L. T. S.; SANTANA, R. S.; SCHUNEMANN, H. E. S. High School Teachers’ perception about sexual education at school. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 121–135, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1122. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.