What can Didactics?

Reflections around the invitation to learning

Authors

  • Maria Amélia Santoro Franco Universidade Católica de Santos

Keywords:

Didactics. Pedagogy. teaching practice.

Abstract

This article, written in an essay form, intends to respond to the following question: what can Didática nos tempos atuais? E mais que isso: how can Didactics give meaning to the teaching activities concretized in the space/time of being in the classroom? It highlights the articulations between Didactics and Pedagogy, a process articulated by pedagogical practices, exploring the contradictions of the invitation to learning as two fundamental pillars of Didactics practice. I concluded by considering that Didactics, as Teaching Theory, will value the understanding that there is no teaching for the subject who interprets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Amélia Santoro Franco, Universidade Católica de Santos

Professora/pesquisadora Universidade Católica de Santos. Pesquisadora CNPq. Doutora em Educação. Pós-doutora em pedagogia. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3867-5452

References

BOUDINET Gilles, Deleuze et l’anti-pédagogie: vers une esthétique de l’éducation, Paris: L’Harmattan, 2012.

CARR, Wilfred. Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata, 1996.

CORAZZA, Sandra. O Sonho da Docência: Fantástico Tear. Pro-Posições | Campinas, SP | V. 32 | p.05-24. 2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. 2a ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos. 2a ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FRANCO, M. A. R. S. Por uma didática decolonial: epistemologia e contradições. In: Educação e Pesquisa. 2022.

FRANCO, M. A. R. S. Práticas pedagógicas de acolhimento e inclusão: a perspectiva da Pedagogia Crítica. In: Revista Online de Política e Gestão Educacional. 2017.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A Pedagogia como ciência da educação: entre epistemologia e prática. Tese de doutoramento. USP. São Paulo. 2001

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Fragmentos de uma conversa. Revista Eletrônica Pesquiseduca – p.274- 281 - v. 03, n. 06 - jul. –dez. 2011

FREIRE, P. Professora sim tia não: cartas a quem ousa ensinar. 2e. São Paulo: Olho D´Água, 1993.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação – uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª edição. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

HEIDEGGER, Martin. Que é uma coisa? Tradução de Carlos Morujão. Lisboa: 70, 1987(1950, no original)

KINCHELOE, Joe. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Art Médicas. Porto Alegre. 1997.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LUKÁCS, György. Existencialismo ou marxismo. São Paulo: Senzala, 1967.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SKLIAR, Carlos: A educação e a pergunta pelos Outros. Ponto de Vista, Florianópolis, n.05, p. 37-49, 2003.

Published

2023-07-18

How to Cite

FRANCO, M. A. S. What can Didactics? Reflections around the invitation to learning . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023014, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1133. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)