The development of reading and writing

contributions of Historical-Cultural Theory to pedagogical practice

Authors

  • Kalyandra Khadyne Imai Gonçalves Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Paulo Lopes Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Celma Regina Borghi Rodriguero Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Education, Writing, Symbolic Function, Reading, Historical-Cultural Theory

Abstract

This article aims to present reflections on the development of reading and writing, in order to provide teachers and education professionals with tools for their pedagogical practices. It is a text based on bibliographic research, grounded in the theoretical and methodological assumptions of the Historical-Cultural Theory. We have used the following authors who discuss the subject: Luria (2018), Mukhina (2022), Vygotsky (2000), and Leontiev (2004). We believe that this research can contribute to strengthening studies on the enhancement of higher psychological functions, with a particular focus on reading and writing abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kalyandra Khadyne Imai Gonçalves, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Docente no munício de Maringá. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2022-5923

Paulo Lopes, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Docente do Departamento de Música e Artes Cênicas da Universidade Estadual de Maringá. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0241-3952

Celma Regina Borghi Rodriguero, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8979-4833.

 

References

ARELARO, L. R. G. Não só de palavras se escreve a Educação Infantil, mas de lutas populares e do avanço científico. In: ARELARO, L. R. G. Escritos sobre políticas públicas em educação. São Paulo: FEUSP, 2020. pp. 249-269

BRITTO, L. P. L. Letramento e alfabetização – implicações para a Educação Infantil. In: FARIA, A. L. G; MELLO, S. A. O mundo da escrita no universo da pequena infância. 3. ed. rev. ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2012 (Coleção polêmicas do nosso tempo, 93). pp. 3-20.

CAMPOS, C. A.; ALMEIDA, R. S. F. B. A cultura literária na escola da infância. In: CORRÊA, A. B.; KOHLE, E. C.; GAZOLI, M.; SOUZA, R. A. M.; ALMEIDA, R. S. F. B.; MELLO, S. A. Educação e humanização de bebês e crianças pequenas: conceitos e práticas pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. pp. 189-218.

CORRÊA, A. B. O desenvolvimento da linguagem escrita na criança. In: CORRÊA, A. B.; KOHLE, E. C.; GAZOLI, M.; SOUZA, R. A. M.; ALMEIDA, R. S. F. B.; MELLO, S. A. Educação e humanização de bebês e crianças pequenas: conceitos e práticas pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. pp. 219-252.

FERREIRA, T. C. S.; SCHLICKMANN, M. S. P. A teoria histórico-cultural e a educação escolar numa perspectiva humanizadora. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. esp.1, p. 0643–0660, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15753. Acesso em: 02 ago. 2023.

GONÇALVES, K. K. I. Aprendizagem e desenvolvimento dos primeiros meses aos três anos: contribuições da Teoria Histórico-Cultural. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

GONÇALVES, K. K. I.; YAEGASHI, S. R. F.; GLATZ, E. T. M. M.; SOUZA, S. T.; CEZÁRIO, E. T. O.; ZANCHETTI, V. A. Aprendizagem e desenvolvimento humano: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para a Educação Escolar. In: BIANCHESSI, C. (org.). Reflexões sobre educação e ensino: saberes e práticas em diferentes cenários. 1. ed. Curitiba: Bagai, 2023. p. 35-42.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, L.S; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone, 2018. p. 143-190.

MARINO FILHO, A.; MELLO, S. A.; MAGALHÃES, C. O currículo como antecipação da história da criança: contradições entre educação e escolarização de 0 a 6 anos de idade. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 33, p. 150-167, 2021. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12623. Acesso em: 02 ago. 2023.

MARSIGLIA, A. C. G. A prática pedagógica histórico-crítica na educação infantil e ensino fundamental. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

MARTINS, L. M.; CARVALHO, B.; DANGIÓ, M. C. S. O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica. Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 22., Número 2, maio/agosto de 2018. p. 337-346. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/sNtXNMtyt4MvF7hW8zKTR4c/?lang=pt. Acesso em: 27 ago. 2023.

MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 34, n. 71, pp. 223-239, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/75VNGFj5PH5gy3VsPNp3L6t/. Acesso em: 02 ago. 2023.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã (I-Feuerbach). São Paulo: Vozes, 2019.

MELLO, S. A. A apropriação da escrita como um instrumento cultural complexo. In: MENDONÇA, S. G. L.; MILLER, S. (orgs.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006a. pp. 181-192.

MELLO, S. A. Contribuições de Vigotski para a Educação Infantil. In: MENDONÇA, S. G. L.; Miller, S. (orgs.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2006b. pp. 193-202.

MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2022.

PEREZ, C. L. V. Com lápis de cor e varinha de condão... um processo de aprendizagem da leitura e da escrita. In: GARCIA, R. L. (Org.). Revisitando a pré-escola. São Paulo: Cortez, 1993. pp. 78-107.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12. ed. São Paulo: Autores Associados, 2021.

SOUSA, A. S.; OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n.43, p. 64-83/2021, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 02 ago. 2023.

TANAMACHI, E. R.; ASBAHR, F. S. F.; BERNARDES, M. E. M. Teoria, Método e Pesquisa na Psicologia Histórico-Cultural. In: SOUZA, M. P. R.; BEATÓN, G.; BRASILEIRO, T. S. A.; SHIMA, S. M. B. (orgs.). Temas escolhidos na Psicologia Histórico-Cultural: interfaces Brasil/Cuba. Maringá: EDUEM, 2018, p. 91-108.

VIGOTSKI, L. S. A pré-história da linguagem escrita. In: VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2022.

VIGOTSKY, L.S. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 2001.

VYGOTSKI, L. S. La prehistoria del desarollo del lenguaje escrito. In: VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas III. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC; Visor Distribuiciones, 2000. pp. 183-206.

YAEGASHI, S. F. R.; CAETANO, L. M.; BATISTA, T. L. A.; PEIXOTO; J. P. (2022). O atendimento educacional especializado no contexto da educação infantil: um estudo sobre a inclusão escolar de alunos com Transtorno do Espectro Autista. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v.8, n.3, pp. 774-796. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/69643. Acesso em: 02 ago. 2023.

YAEGASHI, S. F. R.; OLIVEIRA, L. V.; RUIZ, N. F.; SOUZA, V. F. M. (2020). RPGE – Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 1, pp. 37-54, 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12793/8904. Acesso em: 02 ago. 2023.

Published

2023-09-11

How to Cite

GONÇALVES, K. K. I.; LOPES, P.; RODRIGUERO, C. R. B. The development of reading and writing: contributions of Historical-Cultural Theory to pedagogical practice. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023017, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1179. Acesso em: 22 nov. 2024.