BNCC of children education

critical and transgression training needs to trainers (as) in pedagogy courses

Authors

  • Claudionor Renato da Silva Universidade Federal de Goiás

Keywords:

BNCC. Children education. Trainers. Pedagogy.

Abstract

The BNCC has been a recurring theme and a driving force for discussions in the educational field, especially in Child Education, always in the perspective of criticism, resistance and suggestion of its revocation, in the name of the implementation of the Diretrizes Curriculares Nacionais. The research problem, of a bibliographic nature, lies in the question: does the BNCC in early childhood education evince, what training needs for trainees in Pedagogy courses? The results point out that critical and transgressive formative actions are urgently required, fundamentally requiring a change of language for the projects of observation and regency and challenges to the guiding teachers and supervisors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudionor Renato da Silva, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação Escolar. Universidade Federal de Goiás, Regional de Jataí (UFG/REJ). 

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1693-4804

References

AGUIAR, Márcia Angela da Silva.; DOURADO, Luiz Fernandes. (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

AGUIAR, Márcia Angela da Silva Aguiar. Relato da resistência à instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação mediante pedido de vista e declarações de votos. In: AGUIAR, Márcia Angela.; DOURADO, Luiz Fernandes. (orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

ALMEIDA, Maria Isabel de.; PIMENTA, Selma Garrido. Estágios Supervisionados na formação docente: educação básica e educação de jovens e adultos. São Paulo: Cortez, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-da-bncc >. Acesso em ago. 2018.

CURY, Carlos Roberto Jamil.; REIS, Magali.; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez., 2016.

GHEDIN, Evandro.; OLIVEIRA, Elisângela Silva de. ALMEIDA, Whasgton Aguiar de. Estágio com Pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.

HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

LARANGEIRA, Cintia. A Base Nacional Comum Curricular: uma leitura a contrapelo dos avanços teóricos e metodológicos da Educação Infantil. RevistaAleph, Dossiê Temático, dezembro 2017, Ano XV, Número 29. Disponível em: < http://revistaleph.uff.br/index.php/REVISTALEPH/article/view/618 >. Acesso em ago. 2018.

MONTEIRO, Cíntia Castro.; CASTRO, Letícia de Oliveira.; HERNECK, Heloísa Raimunda. O silenciamento da educação infantil: proposta da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Pedagogia em Ação, v.10, n.1, 1.º semestre, 2018.

PIMENTA, Selma Garrido.; LIMA, Maria Socorro Lucena Lima. Estágio e docência. 4.ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SAMPIERI, Roberto Hernández.; COLLADO, Carlos Fernández.; LÚCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. São Paulo: MacGrawHill, 2006.

SOUZA, Rachel Freire Torrez de. Os efeitos da BNCC na formação docente. Revista OKARA: Geografia em debate, João Pessoa, PB, v.12, n. 1, p. 69-79, 2018. Disponível em: < http://www.periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/okara/article/view/38217 >. Acesso em ago. 2018.

ZABALZA, Miguel A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

2019-09-05

How to Cite

SILVA, C. R. da. BNCC of children education: critical and transgression training needs to trainers (as) in pedagogy courses. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 70–89, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/132. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos