Elementary education teacher training - early years
concerns about the teaching practice
Keywords:
Teacher training; teaching practice ; curriculum contentAbstract
This research addresses the challenges of the Faculty of Education of trainees in relation to the specific content domain of the disciplines of Basic Education - Early Years , during the course of the Supervised Internship activities. The methodology used in addition , the literature , was consolidated through participant observations , reports, written records and images. The interest in the area materialized when our exercise as teaching the curriculum component Supervised . This study received financial support from the Bahia State University and concluded that the difficulties encountered by trainees / teachers with regard to the content area is a result of the disconnection between the practical reality and the academic content of future teachers and the separation between the specific disciplines and pedagogical.
Downloads
References
ANDRADE, Dídima Maria de Mello- Formação inicial e construção de saberes profissionais docentes. Dissertação de Mestrado [manuscrito] : Um estudo de caso no seio do Programa Rede Uneb 2000. 2007. 133 f.
BALZAN, Newton César. Hei de vencer, mesmo sendo professor ou a introjeção da ética do dominador. Revista de Educação - AEC, Brasília, DF, v. 14, n. 58, p. 16-21, out./dez. 1985.
BALZAN, Newton César; PAOLI, Niervenius J. Licenciaturas: o discurso e a realidade. Ciência e Leitura, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 147-151, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: Lei 9.394/96.
BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação. Brasília, DF: MEC/CNE, 2002.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN (Orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
___________. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
LUDKE, M. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação e Sociedade. Campinas – SP, v. 22, n. 74, p. 77-96, abr. 2001.
MARTINS, Pura Lucia O. A didática na atual organização do trabalho na escola: uma experiência metodológica. 1985. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte
. ______. Conteúdos escolares: a quem compete a seleção e organização. In: VEIGA, Ilma Passos. Repensando a didática. 3. ed. Campinas: Papirus, 1989.
______. Didática teórica / Didática prática: para além do confronto. São Paulo: Loyola, 1989a.
NÓVOA, Antônio. A formação contínua entre a pessoa-professor e a organização-escola. Inovação, 4 (1), 1991.
PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002. v. 1.
___________. Saberes pedagógicos e atividade docente: saberes e docência. São Paulo: Cortez.1999.
___________. De professores pesquisa e didática. Campinas, SP: Papirus, 2002. (Coleção entre nós professores).
___________. Formação de professores: Identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S.G. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
SCHON, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.