From Pedagogy as science to Pedagogy as teaching

conceptions in dispute in the brazilian scenario

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
  • Maria Amélia do Santoro Franco Universidade Católica de Santos

Keywords:

Pedagogy. Epistemology of Pedagogy. National Curriculum Guidelines. Pedagogy courses.

Abstract

The article presents, based on a bibliographic and documentary study, the paths, actions and defenses of movements and entities that oppose the principle of teaching as the basis of the professional identity of the pedagogue in Brazil. Movements in the field are highlighted, in the period leading up to the National Curriculum Guidelines (DCNP/2006), undertaken by movements of resistance to the hegemonic thesis, both academic researchers and students. The conclusion is that CNE Resolution 01/2006 has paradoxically led to chronic problems in the professional training of pedagogues and teachers, opening gaps for the unbridled expansion of Pedagogy courses in the Distance Education (Ead) modality.

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Author Biographies

Jefferson da Silva Moreira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5918-7928

Maria Amélia do Santoro Franco, Universidade Católica de Santos

Pedagoga. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) e Pós-Doutora em Pedagogia e Prática Docente pela Universidade de Paris VIII (UP-VIII) e Universidade Federal de Sergipe (UFS). É pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq); professora titular e pesquisadora da Universidade Católica de Santos (Unisantos). ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3867-5452 

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Published

2024-01-03

How to Cite

DA SILVA MOREIRA, J.; FRANCO, M. A. do S. From Pedagogy as science to Pedagogy as teaching: conceptions in dispute in the brazilian scenario. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024002, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1459. Acesso em: 22 dec. 2024.

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