Teacher education

aspects of a process in construction

Authors

  • Marcia Helena Sauaia Guimarães Rostas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Keywords:

Teacher education. Reflective perspective. New individual.

Abstract

This paper presents considerations of referential character, aiming to analyze the perspectives that include teacher education nowadays. From a dialectical-reflective point of view, it discusses the concept of formation in the educational field. It articulates assumptions between theory and practice and approaches a panorama about formation in the reflective perspective. It highlights the characteristics of education, before the
changing process the society is facing, in order to contribute to a formation of a new individual who interacts, acts,
modifies the environment of which he is part and amplifies his universe of readings and meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcia Helena Sauaia Guimarães Rostas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa. Professora do Departamento de Graduação e Pós-Graduação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, IFSul.

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4949-0023

References

ANTUNES, C. A avaliação da aprendizagem escolar: fascículo 11. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 1985.

CARDOSO, A. A.; DEL PINO, M. A. B.; DORNELES, C. L. Os saberes profissionais dos professores na perspectiva de Tardif e Gauhier: contribuiçõrs para o campo da pesquisa sobre os saberes docentes no Brasil. Anais... IX ANPEDSul – 2012. Disponível em:

http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/ 9anpedsul/paper/ viewFile/668/556.

CASTRO, M. A. C. D. Revelando o sentido e o significado da resiliência na preparação de professores para atuar e conviver num mundo em transformação. In: TAVRES, J. (Org.) Resiliência e educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

DEWEY, J. Experiência e educação. Trad. de Anísio Teixeira. 2. ed.. São Paulo: Editora Nacional, 1976.

________. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Trad. e notas de Haideé de Camargo Campos. São Paulo, SP: Cia. Editora Nacional, 1979.

FELDMANN, M. G. (org). Educação e mídias interativas: formando professores. São Paulo: EDUC, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Trad. Isabel Narciso. Porto: Porto Editora. 1999.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma nova pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997.

GONÇALVES, T. Ol.; FIORENTINI, D. Formação e desenvolvimento profissional de docentes que formam matematicamente futuros professores. In: FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.). Formação, desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática.Campinas, SP: Musa editora, 2005, p. 68-88.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

HOUAISS – Dicionário conciso. São Paulo: Moderna, 2011.

LALANDA, M. C.; ABRANTES, M. M. O conceito de reflexão em J. Dewey. In: ALARCÃO, I. (org.). Formação reflexiva de professores. Estratégias de Supervisão. Porto, Portugal: Porto Editora, 1996.

LIPOVETSKY, S.; TISHLER, A.; DVIR, D.; SHENHAR, A. The relative importance of project success dimensions. R&D Management, v. 27, n. 2, p. 97-106, 1997.

MARCELO, C. Pesquisa sobre a formação de professores: O conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação, n. 9, p. 51-75, 1998.

NACARATO, A. M. A escola como lócus de formação e de aprendizagem: possibilidades e riscos da colaboração. In: FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.). Formação, desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. Campinas, SP: Musa editora, 2005, p. 175-195.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 9-33.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores – unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez, 1994.

__________. Professor Reflexivo: construindo uma crítica. In: _________; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

__________. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.

____________. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chiltoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SACRISTÁN, J. G. A educação que temos, a educação que queremos. In: IMBERNÓN, F. (org.). A educação do século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artemed, 2000.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

Published

2019-01-31

How to Cite

ROSTAS, M. H. S. G. Teacher education: aspects of a process in construction. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 2, p. 169–185, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/183. Acesso em: 15 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.