Observation of simulated classes in portuguese language by mozambican university students

difficulties, sensations and improvement proposals

Authors

  • Nelson Maurício Ernesto Eduardo Mondlane University

Keywords:

Classroom observation. Didactic functions. Teaching Portuguese lessons. Lesson planning.

Abstract

This study focuses on the observations of simulated classes carried out by Mozambican university students to their peers and assesses their challenges, feelings and subsidies to optimize the teacher's activity in the classroom. The data used in this research was collected and analyzed based on a questionnaire with about 11 questions applied to undergraduate students in Portuguese Teaching Degree Course in the day time and night time shift attending the internship I course, at Eduardo Mondlane University. The investigation argues that, for the simulated teaching problems revealed, there must be a correct planning of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Maurício Ernesto, Eduardo Mondlane University

O meu nome é Nelson Maurício Ernesto, sou casado, nasci a 12.03.1974, tenho dois filhos. Em 1998, iniciei a minha atividade profissional na Escola Secundária da Matola, lecionando a disciplina de Português. Em 2001, concluí a licenciatura em Linguística na Universidade Eduardo Mondlane e, nesse mesmo ano, fui convidado a integrar o corpo docente desta instituição de ensino, onde sou professor efetivo até ao presente momento. Entre 2004 e 2006 frequentei e concluí o Mestrado em Ensino do Português como Língua Segunda e Estrangeira na Universidade Nova de Lisboa (Lisboa-Portugal) e, desde 2010/2011 à 2014/2015, frequentei e concluí o Doutoramento em Estudos Portugueses, na especialidade do Ensino do Português, também na Universidade Nova de Lisboa. Entretanto, entre 2007 e 2014, através um protocolo com o Instituto Camões, fui colocado como Leitor de Português na Universidade do Zimabbué, e entre 2015 e 2016 exercí essa atividade na University of Cape Town - Cidade do Cabo (África do Sul). Atualmente, desde 2017, leciono  Didáctica I & II, bem como Est´ágio I e II, na Universidade Eduardo Mondlane.

References

BARROS, F. C. O M.; JOROSKY, N. H. Práticas pedagógicas e formação de professores: vivências humanizadoras em sala. In: Educere, p. 3468-3483, 2015. Disponível em: educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17732_7727.pdf. Acesso em: 08 Out. 2020.

BARTELMEBS, R. C. A observação na pesquisa em educação: planejamento e execução. Disponível em: http://www.sabercom.furg.br/bitstream/1/1454/1/Texto_observacao.pdf, 2013. Acesso em: 08 Out. 2020.

BERG, C.A.; CLOUGH, M. Hunter lesson design: The wrong one for science teaching, Educational Leadership, p. 75–78, 1991.

CONCEIÇÃO, J. S.; SANTO, J. SOBRINHA, M. C. A. M.; OLIVEIRA, M. A. R. A. Importância do planejamento no contexto escolar, 2016. Disponível em: fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/a-importancia-do-planejamento.pdf. Acesso em: 10 Out. 2020.

COSSA, E. F. R.; TAJÚ, G. A.; TEMBE, C. C. A.; DOMINGOS, L. N. C.; MUIANGA, X.; ROSÁRIO, L. S. C.; ZIMBA, H. F.; MAMBO, A. Reflexão sobre a formaςão psicopedagógica dos professores do Ensino Superior. Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, 2012.

DAMAS, M. J.; De KETELE, J.M. Observar para Avaliar. Coimbra: Almedina, 1985.

DAROLIA, R. Working (and studying) day and night: Heterogeneous effects of working on the academic performance of full-time and part-time students, Economics of Education Review, nº 38, p. 38–50, 2014.

DIAS, H. N. A prática pedagógica e o estágio pedagógico na formação integrada de professores na universidade pedagógica. In: Educere, p.10447-10455, 2015. Disponível em: educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/19322_7825.pdf. Acesso em: 08 Out. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAGNÉ, R.M. The conditions of learning. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1985.

GAGNÉ, R.M.; DRISCOLL M.P. Essentials of learning for instruction. New Jersey: Prentice Hall, 1988.

HORA, M. T.; FERRARE, J. J. A review of classroom observation techniques in postsecondary settings. Madinson: WCER, 2013.

KHADJOOI K.; ROSTAMI, K.; ISHAQ, S. How to use Gagne’s model of instructional design in teaching psychomotor skills, Gastroenterol Hepatol Bed Bench, vol. 4, nº3, p. 116-119, 2011.

LENGELING, M. M. The Complexities of Evaluating Teachers, Revista Eric, p. 1-13, 1996. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED399822. Acesso em: 10 Out. 2020

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LITTLE, O.; GOE, L.; BELL, C. A practical guide to evaluating teacher effectiveness. Washington: National Comprehensive Center for Teacher Quality, 2009.

LOPES-JUNIOR, P. F. A autoestima e sua influência no espaço escolar, com a atuação dos orientadores educacional e pedagógico. Tese de Mestrado, Universidade Candido Mendes, Instituto a Vez do Mestre, Rio de Janeiro, Brasil, 2010.

MACKAY, S. L. O Professor reflexivo: guia para investigação do comportamento em sala de aula. São Paulo: Special Books, 2003.

MARRA, J.; VIEIRA, J. A formação de professores em moçambique – um estudo de caso na Universidade Eduardo Mondlane, 2011. Disponível em: http://www.academia.edu/33513434/a_forma%c3%87%c3%83o_de_professores_em_mo%c3%87ambique_um_estudo_de_caso_na_universidade_eduardo_mondlane. Acesso em: 10 Out. 2020

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro, Ciências da Educação, nº 8, p.7-22, 2009.

MENDONÇA, M. I. M. R. Developing teaching and learning in Mozambican higher education: a study of the pedagogical development process at Eduardo Mondlane University. Umeå University, Department of Science and Mathematics Education, 2014.

O’LEARY, M. Exploring the role of lesson observation in the English education system: a review of methods, models and meanings, Professional Development in Education, vol. 5, nº 38, p. 791-810, 2012.

O’LEARY, M. Introduction: Reclaiming lesson observation as a tool for teacher learning. In: Matt O’Leary. (ed.). Reclaiming Lesson Observation Supporting excellence in teacher learning. London: Routledge, 2017.

O’SULLIVAN, M.C. Reform implementation and the realities within which teachers work: a Namibian case study, Compare, vol. 2, nº 32, p. 219–237, 2002.

O’SULLIVAN, M. Lesson observation and quality in primary education as contextual teaching and learning processes, International Journal of Educational Development, nº 26, p. 246–260, 2006.

PILETTI, C. Didática geral. São Paulo, SP: Ática, 2001.

REIS, P. Observação de Aulas e Avaliação do Desempenho Docente. In: Cadernos do CCAP-2, 2011. Disponível em: http://www.ccap.minedu.pt/docs/Caderno_CCAP_2-Observacao.pdf. Acesso em: 20 Set. 2020

REYES, D.J. Models of instruction, Clearing House, nº 63, p. 214–7, 1990.

ROSENSHINE, B. Teaching functions in instructional design, The Elementary School Journal, nº 83, p. 335–51, 1983.

SOUSA, M. E. V. Pesquisa aplicada ao ensino de língua portuguesa. In: ANA CRISTINA DE SOUSA ALDIRGUE e JAN EDSON RODRIGUES LEITE. (Org.). Linguagens, usos e reflexões. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, v. 6, 2010, p. 157-183.

SCHEWTSCHIK, A. O planejamento de aula: um instrumento de garantia de aprendizagem. In: Educere, 2017. Disponível em: educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26724_13673.pdf. Acesso em: 20 Set. 2020.

SMITH, P. L.; T. J. RAGAN. Impact of R.M. Gagné’s work on instructional theory. In: Proceedings of selected research and development presentations at the 1996 National Covention of the Association for Educational Communications and Techology, 1996. p. 727–43.

STONES, E. Psychology of education. London: Methuen & Co. Ltd, 1984.

TARDIF, M. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação do magistério. Rio de Janeiro: Universidade de Laval/ PUC-Rio, 2000.

TYLER, R.W. Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago Press, 1969.

TRINDADE, V. Métodos e Técnicas de Observação, Orientação e Avaliação (em Supervisão). Lisboa: Universidade Aberta, 2007.

UNIVERSIDADE EDUARDO MONDLANE. Plano de desenvolvimento do ensino Pós-Laboral nos cursos de graduação da UEM. Maputo: Imprensa Universitária – UEM, 2017.

USSENE, C. A formação de professores em Moçambique e o desenvolvimento criativo e reflexivo. In COOPEDU—Congresso Portugal e os PALOP Cooperação na Área da Educação, 2011. p. 159-169.

Published

2021-02-05

How to Cite

ERNESTO, N. M. Observation of simulated classes in portuguese language by mozambican university students: difficulties, sensations and improvement proposals. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e020006, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/238. Acesso em: 21 nov. 2024.