The pedagogical and pedagogical coordination to be coordinated
Keywords:
Continuing Education. Pedagogical Coordination. School.Abstract
This is the experience with a study group of pedagogical coordinators organized by a Teacher Training Center in MatoGrosso. We use the experience report as a research method, comparing the analysis of the lived experience to share with subjects who live similar experiences, as a tool for possible solutions to common problems. We started some contradictions between thought and action in the teacher's performance
when it comes to the investiture function of coordinating the pedagogical work. We found that the formation of the pedagogical coordinator in collectives corroborates the sharing of common problems resulting in potential to coordinate the school's pedagogical.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
CARVALHO, Ademar de L. Os caminhos perversos da educação: a luta pela apropriação do conhecimento no cotidiano da sala de aula. Cuiabá: EdUFMT,2005.
FRANCO, Maria A. R. S. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: 2008a.
______. Coordenação Pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras. São Paulo, v.1, n.1, p.117-131, Jan/Jun, 2008b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
______. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2006.
______. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
GEGLIO, Paulo C. O papel do coordenador pedagógico na formação em serviço. In: PlACCO, V. M. S. (org). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Loyola, 2010.
LIMA, Licínio C. A escola como organização educativa: uma abordagem sociológica. São Paulo: Cortez, 2001.
PINTO, Humberto de A. Pedagogia escolar: coordenação pedagógica e gestão escolar. São Paulo: Cortez, 2011.
VASCONCELLOS, Celso dos S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.