Culture and interculturality in teaching philosophy

experiences in a portuguese school

Authors

  • Celso João Carminati Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

Formation, teaching, cultures, interculturality

Abstract

: In this text, I will present part of a research carried out in Portugal on the cultural reality and
knowledge of the Dr. Azevedo Neves School, of Lisbon. We will present in general terms the different nationalities that make up the context of the social demands that attend this school, considered by many the most "immigrant and African" school in Europe, of philosophy and some teacher evaluations about it, since this incites the teaching perspectives within the discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celso João Carminati, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutor em Educação. Docente no PPGE – Udesc

References

ALVES, Dalton. A Filosofia e seu Ensino. São Paulo: Loyola, 2009.

BRASIL. Lei nº 9.394 – Lei de diretrizes e bases da Educação nacional. MEC. Brasília, 1996.

CAMBI, Franco. Insegnare e Apprendere la Filosofia. Roma: Armando, 2000.

CARMINATI, Celso João. Professores de Filosofia. Crise e Perspectivas. Itajaí: Univali, 2006.

CARMINATI, Celso João. O Estatuto da Filosofia no Ensino Secundário no Brasil durante a ditadura militar. Universidade de Lisboa: Revista Philosophica, nº 36, 2010, pp. 159-180.

CARMINATI, Celso João. Prescrições e Ordenamentos do Ensino de Filosofia na Escola Secundária - Itália. Digital, 2015.

FERNANDES, Sara; LEMOS, Rute. Perspectivas sobre o programa de Introdução à Filosofia. In: HENRIQUES, F.; ALMEIDA, M. B. (org.). Os actuais programas de Filosofia do secundário. Balanço e Perspectivas. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1998, pp. 291-301.

RIBEIRO, Irene. Filosofia e ensino secundário em Portugal. Portugal, s-d, pp. 391-501.

FERREIRA, Maria Luisa R. (Coord.). Ensinar e aprender Filosofia num mundo em Rede. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa. 2012

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo. Editora Paz e Terra – Coleção Leitura, 1996.

GONÇALVES, Joaquim Cerqueira. Fazer Filosofia. Como e onde? Braga – Portugal: Universidade Católica Portuguesa. 1990.

GONÇALVES, Joaquim Cerqueira. A Escola em Debate. Educar ou profissionalizar? Braga – Portugal: Universidade Católica Portuguesa. 1990.

LARANJEIRA, Paulo. O actual programa de introdução à filosofia e a prática interdisciplinar. In: HENRIQUES, F.; ALMEIDA, M. B. (org.). Os actuais programas de Filosofia do secundário. Balanço e Perspectivas. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1998, pp. 179-187.

PATRÍCIO, Manuel F. Reflexão Prospectiva sobre a Reforma dos Programas de Filosofia do Ensino Secundário. In: HENRIQUES, F.; ALMEIDA, M. B. (org.). Os actuais programas de Filosofia do secundário. Balanço e Perspectivas. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1998, pp. 251-260.

PORTUGAL. Projeto Educativo. Trabalhar o presente, Construir Futuros, 2014.

PORTUGAL(a). Lei de Bases do Sistema Educativo. Lei n. 46 de 14 outubro de 1986.

PORTUGAL (b). Programa de Filosofia. Lisboa, 2001.

REVEL, Jean- François Revel. A che servono i filosofi? Milano – Itália: PGRECO Edizioni, 2015.

RODRIGUES, Marcial. Os actores e as Máscaras. In: Os actuais programas de Filosofia do secundário. Balanço e Perspectivas. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1998, pp. 273-282.

RODRIGUES, Luís. Filosofia. 10º ano. Porto: Plátano, 2015.

SILVA, Ana Paula Lopes da. Exigirão os Programas de Introdução à Filosofia uma alteração? Qual o alcance da sua suposta flexibilidade e quais as consequências da sua extensão? In: HENRIQUES, F.; ALMEIDA, M. B. (org.). Os actuais programas de Filosofia do secundário. Balanço e Perspectivas. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1998, pp. 149-169.

Published

2018-06-18

How to Cite

JOÃO CARMINATI, C. Culture and interculturality in teaching philosophy: experiences in a portuguese school. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 20–46, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/380. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê