Contributions of Giroux, Tardif and Contreras to think training of teachers

Authors

  • Juliana Gaspar Colombo Bonfante
  • Monica Bez Batti Bett
  • Ricardo Luiz de Bittencourt UNESC

Keywords:

Teacher training. University. Teacher knowledge. Professionalism. Autonomy.

Abstract

Between the twentieth and twenty-first centuries, the formulation of public policies in education,
academic research and theoretical discussions proposed by thinkers who discuss educational issues point to the need for major changes in both teacher training and professionalisation. This article discusses the current perspectives of teacher education. The studies of Giroux (1987), Tardif (2002) and Contreras (2002), among others,
question the current scenario and propose discussions that contribute to changes in teachers' training processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Gaspar Colombo Bonfante

Graduada em Pedagogia - pela Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC. Mestranda do Programa de Pós Graduação - Mestrado em Educação da UNESC. 

Monica Bez Batti Bett

Graduada em Pedagogia - pela Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC. Mestranda do Programa de Pós Graduação - Mestrado em Educação da UNESC. 

Ricardo Luiz de Bittencourt, UNESC

Professor do Programa de Pós Graduação - Mestrado em Educação da UNESC. Doutor em Educação pelo
Programa de Pós-Graduação em Educação – UFRGS. 

References

ALVES. W. F. A formação de professores e as teorias do saber docente: contextos, dúvidas e desafios. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 263-280, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a06v33n2.pdf. Acesso em 09/11/2017.

CHAUI, M. A Universidade Pública sob nova Perspectiva. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 24, set./out./nov./dez., p. 5-15, 2003.

CONTRERÁS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CORSETTI, B. et al (Org.). Ensino de história e educação. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2004.

GIROUX, H. A escola crítica e a política cultural. São Paulo: Ed. Cortez, 1987. 104 p.

GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997. 270 p.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, C. C. A reforma gerencial do estado brasileiro no contexto das grandes tendências mundiais. In: Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro: 32 , p. 173 –199, set/out. 1998.

SOARES, S. D. M. Paulo Freire e Henry Giroux: diálogos sobre o currículo para a emancipação. Disponível em:

colóquio.paulofreire.org.br/participação/index.php/colóquio/viiicolóquio/paper/viewFile/243/446.

Acesso em 09/11/2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

Published

2018-06-18

How to Cite

GASPAR COLOMBO BONFANTE, J.; BEZ BATTI BETT, M.; LUIZ DE BITTENCOURT, R. Contributions of Giroux, Tardif and Contreras to think training of teachers. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 3, p. 79–93, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/386. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.