Contributions of Giroux, Tardif and Contreras to think training of teachers
Keywords:
Teacher training. University. Teacher knowledge. Professionalism. Autonomy.Abstract
Between the twentieth and twenty-first centuries, the formulation of public policies in education,
academic research and theoretical discussions proposed by thinkers who discuss educational issues point to the need for major changes in both teacher training and professionalisation. This article discusses the current perspectives of teacher education. The studies of Giroux (1987), Tardif (2002) and Contreras (2002), among others,
question the current scenario and propose discussions that contribute to changes in teachers' training processes.
Downloads
References
ALVES. W. F. A formação de professores e as teorias do saber docente: contextos, dúvidas e desafios. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 263-280, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a06v33n2.pdf. Acesso em 09/11/2017.
CHAUI, M. A Universidade Pública sob nova Perspectiva. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 24, set./out./nov./dez., p. 5-15, 2003.
CONTRERÁS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CORSETTI, B. et al (Org.). Ensino de história e educação. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2004.
GIROUX, H. A escola crítica e a política cultural. São Paulo: Ed. Cortez, 1987. 104 p.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997. 270 p.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, C. C. A reforma gerencial do estado brasileiro no contexto das grandes tendências mundiais. In: Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro: 32 , p. 173 –199, set/out. 1998.
SOARES, S. D. M. Paulo Freire e Henry Giroux: diálogos sobre o currículo para a emancipação. Disponível em:
colóquio.paulofreire.org.br/participação/index.php/colóquio/viiicolóquio/paper/viewFile/243/446.
Acesso em 09/11/2017.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.