The continued teacher formation
a space for authorship?
Keywords:
Teacher. Formation. Authorship.Abstract
This article first presents a bibliographic study analyzing the history and the meaning of the programs of continuing education offered in the public network of education in Brazil. Then, it was analyzed critically, if the spaces of formation make it possible to articulate the reality of the participating teacher at the same time that
he sees himself as an author in the process. For the second part, the research contained interviews from teachers in the initial series. When looking at training programs, the work has also proposed to question the interests that are implicit in this practice and of who are such interests. Teachers crave good programs; however, there are many obstacles that permeate continuing education policies for teachers in Brazil. The possibilities of being an author teacher, run into the time factor, periodicity of the meetings and the lack of exchanges of experience among teachers.
Downloads
References
ANDALÓ, C. S. de A. Fala, professora!: repensando o aperfeiçoamento docente. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
CALDEIRA, A. M. S. La práctica docente cotidiana de una maestra y el proceso de apropiación y construcción de su saber. Barcelona: Universidade de Barcelona, 1993. 347 p. (Tese de doutorado).
CUNHA, A. M. O; KRASILCHILK, M. A formação continuada de professores de ciências: percepções a partir de uma experiência, trabalho apresentado na 29ª REUNIÃO ANUAL ANPEd [seção Formação de Professores], Caxambu, 2000.
FILHO, A. de S. Foucault: o cuidado de si e a liberdade ou a liberdade é uma agonística. In: Albuquerque Júnior, Durval Muniz de; Veiga-Neto, Alfredo; Sousa Filho, Alípio de. (Org.). Cartografias de Foucault. 1ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, v. 1, p. 13-26.
FLORIANI, A. C. B. As Concepções de Formação Continuada de Professores no Âmbito das Políticas para Educação Infantil a partir da década de 1990. Dissertação de Mestrado, Florianópolis, 2008.
FOUCAULT, M. A Coragem da Verdade: O Governo de Si e dos Outros II. Tradução Eduardo Brandão. Curso no College de France (1983-1984). 2. ed. São Paulo: W M F Martins Fontes, 2011.
FREITAS, H. C. L. de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1203-1230, out. 2007a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 165 p. (Coleção leitura).
GATTI, B. A. Análise das Políticas Públicas para Formação Continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. n. 37, jan/abr, 2008. Autores Associados, p. 57-70.
KUENZER, Acácia Zeneida; MACHADO, Lucilia R.S. Pedagogia Tecnicista, in Mello, Guiomar Namo (org.) Escola nova, tecnicismo e educação compensatória. São Paulo, Loyola, 1982.
LIEURY, A.; FENOUILLET, F. Motivação e aproveitamento escolar. Tradução de Y. M. C. T. Silva. São Paulo: Loyola. 2000. (Trabalho originalmente publicado em 1996).
MARIN, A. J. Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. In: Caderno Cedes. Papirus Editora. Campinas – SP, 1. Ed., 1995.
NÓVOA, A. (Coord.). Professores e sua formação. Lisboa, Portugal, Dom Quixote. 1995.
NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal, Dom Quixote, 1997.
NÓVOA, Antônio (Coord.). Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992. p. 139-158. Agosto/2002, p. 23.
NÓVOA, A. (Coord.)Concepções e práticas da formação contínua dos professores; In: NÓVOA. A. (org.). Formação contínua de professores: realidade e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro. 1991.
NÓVOA, A. Escola nova. A revista do Professor. Ed. Abril. Ano. 2002, p. 23.
NÓVOA, A. Relação Escola-Sociedade: Novas Respostas para um velho problema. In: SERBINO et al (Org.). Formação de Professores. São Paulo: Fundação Editora Unesp, 1998. p. 19-39.
PAÍN, S. A Função da Ignorância. Tradução Maria Elísia Valliattri Flores. ed. Ver. E atual. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda, 1999. 195 p.
PEDROSO, R. de J. Perspectiva crítico-reflexiva na formação continuada de professores da Educação Básica: trabalho de formação continuada realizado no município de Telêmaco-Borba-PR. Dissertação. (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, 1998.
PINEAU, G. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Tradução de Maria Nóvoa. 2. ed. – Natal: EDUFRN, 2010. p. 97-118.
RIBAS, M. H. Construindo a competência: processo de formação de professores. Olho d´água: São Paulo, 2000.
SILVA, C. S. R.; FRADE, I. C. A. da. Formação de professores em serviço. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 3, n. 13, 1997.
SCHNETZLER, R. P. O professor de Ciências: problemas e tendências de sua formação. In: PACHECO, R. P.; ARAGÃO, R.M.R. (Org.) Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. CAPES/UNIMEP, 2000.
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
WEFFORT, M. F. et al. Observação registro e reflexão: instrumentos metodológicos I. 2. ed. São Paulo: Pnd Produções Gráficas Ltda, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.