Relation of experiences from the supervised stages in biological sciences of the Federal University of Piaui

Authors

  • Carlos Alves e Silva
  • Aldina de Figueiredo Cunha Universidade Federal do Piauí
  • Luciana Barboza Silva Universidade Federal do Piauí

Keywords:

Internship. Sciences and Biology. Teaching. Teenager

Abstract

The present work has the purpose to report the experiences developed in the process of development of Supervised Internships of the Degree in Biological Sciences at the Federal University of Piaui. It aimed to highlight the importance of the internship in the initial training of Science and Biology teachers, as well as to
report the results of the period in stage and how this impacted the training and performance in the quality of the teacher. An analysis methodology was used, with participant observation in the classroom, bibliographical studies about the teacher and his training. The internship is consolidated as an important part of the training
process for future education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alves e Silva

Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UFPI. 

Aldina de Figueiredo Cunha, Universidade Federal do Piauí

Mestre em Educação. Professora UFPI-CPCE.

Luciana Barboza Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Entomologia Agrícola. Professora UFPI-CPCE

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil/ Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei 6.494, de 07 de dezembro de 1977. Dispõe sobre os estágios de estudantes de estabelecimento de ensino superior e ensino profissionalizante do 2º Grau e Supletivo e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L6494.htm. Acesso em: 22 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996; revoga as Leis nos 6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e o art. 6o da Medida Provisória no 2.164-41, de 24 de agosto de 2001; e dá outras providências.. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 22 fev. 2018.

GATTI, B. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte / Bernardete Angelina Gatti, ElbaSiqueira de Sá Barretto e Marli Eliza Dalmazo de Afonso André. – Brasília: UNESCO, 2011.

GUERRA, M. D. S. Reflexões sobre um processo vivido em estágio supervisionado: Dos limites às possibilidades. 1999.22 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Mato Grosso do Sul, 1999.

GUIMARÃES, M. A formação de educadores ambientais. Campinas: Papirus, 2004.

GUIMARÃES, M. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais /Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

GUIMARÃES, M. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E CULTURA. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

MILANESI, I. Estágio supervisionado: concepções e práticas em ambientes escolares. Educar em Revista, Curitiba, v. 46, n. 46, p. 209-227, out./dez., 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n46/n46a15.pdf. Acesso em: 23 fev. 2018.

NASCIMENTO. F. D.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA. V. M. O Ensino de Ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR, Campinas, n.39, 2010.

PIAGET, J. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognitivos. Petrópolis: Vozes, 1973.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, [s. n.], v. 3, n. 3, p. 5-24, 2005/2006.

RIOS, A. L.; MATTOS, H. Memórias do Cativeiro. Família, Trabalho e Cidadania no pós-abolição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

SILVA, E. R.; SALES, A. A contribuição do estágio supervisionado para formação do professor de matemática. 2012. Disponível em: http://livrozilla.com/doc/322436/a-contribui%C3%A7%C3%A3o-do-est%C3%A1gio-supervisionado-para. Acesso em: 23 fev. 2018.

TEIXEIRA, P. M. M.; Reflexões sobre o Ensino de Biologia realizado em nossas escolas. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), 3., 2001, Atibaia. Anais..., São Paulo, 1 CD, (2001).

TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. Ensino de Ciências. São Paulo: Lengage Learning, 2011.

UZUNIANIA, D.; D. E.; Sasson, S. Introdução a Biologia. Ed Anglo, São Paulo, 1991.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2018-03-23

How to Cite

ALVES E SILVA, C.; DE FIGUEIREDO CUNHA, A.; BARBOZA SILVA, L. Relation of experiences from the supervised stages in biological sciences of the Federal University of Piaui. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 2, p. 275–291, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/395. Acesso em: 21 nov. 2024.