The contributions of critical freirean reading to basic education in Brazil

Authors

  • Aureliana da Silva Tavares
  • Janine Marta Coelho Rodrigues Universidade Federal da Paraíba
  • Suely Aragão Azevêdo Viana

Keywords:

Basic Education, critical reading, Freirean thinking.

Abstract

This paper seeks to show the importance of Freirean studies in the construction of a critical reading of basic education’s students in Brazil in the 21st century. The legacy left by the theorist anchored the arguments developed on the text. Thus, in a country with 48.8 million enrollments in basic education, distributed in 186,100 schools, with only 50.5% of them having a library and/or reading room, it is indispensable that the issue of reading be discussed in the Freirean vision from a socio-political-economic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aureliana da Silva Tavares

Mestranda. Universidade Federal da Paraíba – Campus 1. 

Janine Marta Coelho Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

PHD em Educação. Universidade Federal da Paraíba – Campus 1. 

Suely Aragão Azevêdo Viana

Mestranda. Universidade Federal da Paraíba – Campus 1.

References

BAUMAN, Zugmunt.; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Tradução: Alexandre Werneck. Título original: Thinking Sociologicalfy. Copyright da edição em língua portuguesa © 2010.

BAUMAN, Zugmunt. Em busca da política. Tradução Marcos Penchel. – Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar. 2000.

CARLOS, Erenildo João. (Org.). Educação e visualidade: reflexões, estudos e experiências pedagógicas com a imagem. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008.

FERNANDES, Francisco.; LUFT, Celso.; GUIMARÃES, Francisco. Dicionário Brasileiro Globo. 17 ed. São Paulo: Globo, 1999.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 30 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 47 ed. São Paulo; Cortez, 1992.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Conscientização teoria e prática da libertação: uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Censo escolar da educação básica 2016: Notas Estatísticas. Brasília-DF: Fevereiro de 2017.

RICHARDSON, Roberto Jarry (org.). Exclusão, inclusão e diversidade. João Pessoa: Editora Universidade da UFPB, 2009.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho (org.). Formação docente: contribuição do Ideário de Paulo Freire – João Pessoa: Sal e Terra. 2006.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho.; SIMÔES, Mara Leite. (org.). Um passado sempre presente no fazer pedagógico. João Pessoa: Fox Editora, 2015.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho.; GEGLIO, Paulo Cesar. (org.). Contribuições das ideias de Educadores Brasileiros para a Formação Docente. João Pessoa: Editora do CCTA, 2016.

TAVARES, Aureliana.; BARREIRO, Ana Maria. O papel do educador na sociedade pós-moderna. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. esp. 02, p. 1227-1238, nov. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10162. E-ISSN:1519-9029. Acesso em: 15 de jan. de 2018

TAVARES, Aureliana da Silva. A contribuição freireana para a formação docente rumo à inclusão. João Pessoa: Sal da Terra, 2016.

TAVARES, Aureliana da Silva. A concepção de Leitura em Paulo Freire. Monografia (graduação) – UFPB/CE. João Pessoa. 2017.

Published

2018-03-23

How to Cite

DA SILVA TAVARES, A.; MARTA COELHO RODRIGUES, J.; ARAGÃO AZEVÊDO VIANA, S. The contributions of critical freirean reading to basic education in Brazil. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 2, p. 292–302, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/396. Acesso em: 21 nov. 2024.