The contributions of critical freirean reading to basic education in Brazil
Keywords:
Basic Education, critical reading, Freirean thinking.Abstract
This paper seeks to show the importance of Freirean studies in the construction of a critical reading of basic education’s students in Brazil in the 21st century. The legacy left by the theorist anchored the arguments developed on the text. Thus, in a country with 48.8 million enrollments in basic education, distributed in 186,100 schools, with only 50.5% of them having a library and/or reading room, it is indispensable that the issue of reading be discussed in the Freirean vision from a socio-political-economic perspective.
Downloads
References
BAUMAN, Zugmunt.; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Tradução: Alexandre Werneck. Título original: Thinking Sociologicalfy. Copyright da edição em língua portuguesa © 2010.
BAUMAN, Zugmunt. Em busca da política. Tradução Marcos Penchel. – Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar. 2000.
CARLOS, Erenildo João. (Org.). Educação e visualidade: reflexões, estudos e experiências pedagógicas com a imagem. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008.
FERNANDES, Francisco.; LUFT, Celso.; GUIMARÃES, Francisco. Dicionário Brasileiro Globo. 17 ed. São Paulo: Globo, 1999.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 30 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 47 ed. São Paulo; Cortez, 1992.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Conscientização teoria e prática da libertação: uma Introdução ao Pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Censo escolar da educação básica 2016: Notas Estatísticas. Brasília-DF: Fevereiro de 2017.
RICHARDSON, Roberto Jarry (org.). Exclusão, inclusão e diversidade. João Pessoa: Editora Universidade da UFPB, 2009.
RODRIGUES, Janine Marta Coelho (org.). Formação docente: contribuição do Ideário de Paulo Freire – João Pessoa: Sal e Terra. 2006.
RODRIGUES, Janine Marta Coelho.; SIMÔES, Mara Leite. (org.). Um passado sempre presente no fazer pedagógico. João Pessoa: Fox Editora, 2015.
RODRIGUES, Janine Marta Coelho.; GEGLIO, Paulo Cesar. (org.). Contribuições das ideias de Educadores Brasileiros para a Formação Docente. João Pessoa: Editora do CCTA, 2016.
TAVARES, Aureliana.; BARREIRO, Ana Maria. O papel do educador na sociedade pós-moderna. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. esp. 02, p. 1227-1238, nov. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10162. E-ISSN:1519-9029. Acesso em: 15 de jan. de 2018
TAVARES, Aureliana da Silva. A contribuição freireana para a formação docente rumo à inclusão. João Pessoa: Sal da Terra, 2016.
TAVARES, Aureliana da Silva. A concepção de Leitura em Paulo Freire. Monografia (graduação) – UFPB/CE. João Pessoa. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.