Research in the training of the mathematics teacher
Keywords:
Teacher Training. Search. Mathematical Education.Abstract
This article aimed to analyze the curricular structure of the Mathematics Degree courses offered in the Municipality of Barreiras, Western Bahia, in order to understand how the research disciplines are approached in these courses, realizing how the formation of the future is being mathematics teacher in the municipality, if they are being instructed to academic research and, consequently, to research their own practice. The research is outlined in the scope of qualitative, of documentary type, and was developed by an academics from the Mathematics Degree course at the State University of Bahia - Uneb. In our studies, we realized how limited the space reserved for teacher-researcher training in Mathematics courses is.
Downloads
References
BAHIA. Secretaria da Educação. Superintendência de Políticas para Educação Básica. União Nacional dos Dirigentes Municipais da Bahia. Documento Curricular Referencial da Bahia para Educação Infantil e Ensino Fundamental – Superintendência de Políticas para Educação Básica. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação. Bahia Salvador: Secretaria da Educação, 2019.
BERTANI, J. A. A profissionalização do professor de matemática e a fundação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Bahia: contribuições e controvérsias de Isaías Alves. 2008. Disponível em: http://www.necso.ufrj.br/esocite2008/resumos/36107.htm . Acesso em: 10 de dez de 2014.
BORBA, M. C. A pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Anais da 27ª reunião anual da ANPED. Caxambu, MG, 21-24 Nov. 2004.
D’AMBRÓSIO, B. S; D’AMBRÓSIO, U. Formação de professores de matemática: professor-pesquisador. Atos de pesquisa em educação, v. 1, n. 1, p. 75-85, 2006.
D´AMBROSIO, Beatriz S. Formação de Professores de Matemática Para o Século XXI: O Grande Desafio. Vol. 4. 1993.
DIAS, A. L. M. Profissionalização dos professores de matemática na Bahia: as contribuições de Isaías Alves e de Martha Dantas. 2008. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/humanas/article/view/641/623 . Acesso em: 10 de dez de 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários á pratica educativa. 48ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GARNICA, A. V. M. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed São Paulo. Atlas, 2012.
GIMENO SACRISTÁN, J. O Currículo:uma reflexão sobre a prática. Tradução Ernani F. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MENEZES, M. A. Currículo, formação e inclusão: alguns implicadores. In: FELDMANN, M. G. Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009. p. 201-220.
MUNIZ, C. A. Gestar II. Matemática:caderno de teoria de prática 3. Brasília: MEC, 2008.
PEREIRA, J. E. D. Formação de professores – pesquisa, representações e poder. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SILVA, A. J. N. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.
SILVA, C. M. S. A faculdade de filosofia, ciências e letras da USP e a formação de professores de matemática. Emanped. Rio de Janeiro: UFRRJ. 2010. Disponível em: http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_23/faculdade_filosofia. pdf. Acesso em 01 abril. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.