Geography teaching, interaction and authorship

ways to understand spatiotemporal dynamics in rural Brazil

Authors

  • Marcos Irineu Klausberger Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSul)
  • Bruno Nunes Batista Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC)

Keywords:

Geography Teaching. Time and space in school. Building geographical knowledge. Changes in Brazilian rural áreas.

Abstract

The geographical space is the genuine arena of human actions and contradictions, it is also the
physical domain where multiple temporalities coexist. The geographical understanding demands a
continuous link between space and time, between geographical forms and processes of human
actions. Nonetheless, the teaching of geography as a historical product of the science of Geography,
often seems to be guided by teaching techniques consolidated in fragmented practices, anchored in
descriptive methods which are not exhaustive and compromise the understanding of the
geographical space as a whole. Thus, this article aims to share pedagogical productions which do
cover the geographical totality and also provide full understanding of space and time as inseparable
entities. These pedagogical productions focus their analysis on contemporary transformations in
the agrarian areas of Brazil, which are conditioned upon advancements in technology, production
and science. For this purpose, we consider that the geographical space can be studied through
diversified active methodologies that enable student authorship. In this sense, Piaget’s theory must
not be regarded as a didactic guidebook, but rather as theoretical base for the means of constructing
geographical knowledge that promotes active and mindful student authorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Irineu Klausberger, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSul)

Doutorando em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSul)

Bruno Nunes Batista, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC)

Doutorando em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC)

References

AB´SÁBER, Aziz Nacib. Os domínios de natureza no Brasil: potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Penso, 2012.

BRASIL. Comitê de Governança. Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. Matriz de Referência do ENEM 2009. Brasília, 2009.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – PCN+. Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

BRUM, Argemiro; TRENNEPOHL, Vera Lúcia. Agricultura brasileira: formação, desenvolvimento e perspectivas. Ijuí, RS: UNIJUÍ, 2005.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. A cidade. São Paulo: Contexto, 2008.

CASTILLO, Ricardo Abid. Exportar alimentos é a saída para o Brasil? O caso do complexo soja. In: ALBUQUERQUE, Edu Silvestre (Org.). Que país é esse? São Paulo: Globo, 2005.

CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos. A teoria construtivista... O construir a Geografia. Boletim Gaúcho de Geografia. Porto Alegre: AGB-PA, n. 19, p. 5-17, 1992.

______. (Org.). Ensino da geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre: Edipucrs, 2007.

COMISSÃO PASTORAL DA TERRA. Conflitos do campo no Brasil. Disponível em: <http://www.cptnacional.org.br/index.php/publicacoes/conflitos-no-campo-brasil> Acesso em: 12 jan. 2016.

CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço, um conceito-chave da Geografia. In: ______; CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo Cesar da Costa. Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

COSTELLA, Roselane Zordan. Competências e habilidades no contexto da sala de aula: ensaiando diálogos com a teoria piagetiana. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n. 1, jan./jun. 2011.

FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. Piaget e a Dialética. In: ______; BECKER, Fernando (Orgs). Revisitando Piaget. Porto Alegre: Mediação, 1998.

HAESBAERT, Rogério. O Espaço como categoria e sua constelação de conceitos: uma abordagem didática. In: TONINI, Ivaine Maria et al (Orgs). O ensino de geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011.

MACEDO, Lino de. Competências e habilidades: elementos para uma reflexão pedagógica. In: BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Exame Nacional do Ensino Médio. Textos teóricos e metodológicos. Brasília: MEC/INEP, 2009.

MASSEY, Doreen. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MAURICE-NAVILLE, Danielle; MONTANGERO, Jacques. Piaget ou a inteligência em evolução. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

MORIN, Edgar. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado da (orgs). In: Para navegar no século XXI. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2000.

______. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

______. O desafio humano da comunicação. In: PENA-VEGA, Alfredo; ALMEIDA, Cleide Rita Silvério; PETRAGLIA, Izabel. (Orgs.) Edgar Morin: ética, cultura e educação. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011a.

______. O método 6: ética. Porto Alegre: Sulina, 2011b.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

______. A noção de tempo na criança. Rio de Janeiro: Record, 1980.

______. Psicologia da inteligência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1983.

______. O nascimento da inteligência na criança. 4 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

RUA, João et al. Para ensinar geografia: contribuição para o trabalho com 1° e 2° graus. Rio de Janeiro: Acess, 1993.

SANTOS, Milton. Espaço e sociedade. Petrópolis: Vozes, 1979.

______. A Natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4ª ed. São Paulo: Edusp, 2009.

______. Por uma geografia nova: da crítica da geografia a uma geografia crítica. 6ª ed. São Paulo: Edusp, 2012.

UNITED STATES DEPARTAMENT OF AGRICULTURE (USDA). Agricultural act of 2014: highlights and implications. Disponível em: <http://www.ers.usda.gov/agricultural-act-of-2014-highlights-andimplications.aspx.> Acesso em: 10 jan. 2016.

Published

2017-09-28

How to Cite

KLAUSBERGER, M. I.; BATISTA, B. N. Geography teaching, interaction and authorship: ways to understand spatiotemporal dynamics in rural Brazil. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, p. 55–75, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/706. Acesso em: 22 jul. 2024.