Transdisciplinarity and teacher education

Authors

  • Joana de São Pedro

Keywords:

Transdisciplinarity. English Language. Case Study.

Abstract

This work is taken from my doctorate research, concerning basis to teach english and transdisciplinarity from a bakhtinian language perspective which is linked to social practice. It is a case study from which I propose some reflection for the teacher. This reflection is based on a
transdisciplinary perspective to teaching languages in general. Transdisciplinarity was introduced by Nicolescu as being among disciplines and also beyond them, in such a way that it articulates different kinds of knowledge. Currently, transdisciplinarity has been studied by Moraes and others, as knowledge and learning that imply interdependence in a way that it influences our feelings,
thoughts, acts and creations. Thus, proposals to language lessons are brought up from a transdisciplinary point of view. Through my doctorate research it was possible to perceive that teachers' reflections and movements concerning their own practice are necessary so that one can propose activities based on transdisciplinarity to their language classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joana de São Pedro

Doutora em Linguística Aplicada

References

ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. Como ser feliz no meio de anglicismos: processos transglóssicos e transculturais. Trab. Ling. Aplic., Campinas, 47(2): 323-340, Jul./Dez. 2008.

BAKHTIN, Mikhail (1975). Teoria do romance I. A estilística / Mikhail Bakhtin; tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra; organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2015 (1a edição). 256p.

_________________ (VOLOCHINOV). Marxismo e Filosofia da Linguagem. 16 ª ed. São Paulo: Hucitec, 1929/2014.

CARTA DA TRANSDISCIPLINARIDADE. I CONGRESSO MUNDIAL DE TRANSDISCIPLINARIDADE. Portugal: Convento de Arrábia, 1994.

COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antonia. Transculturalidade & Transglossia: para compreender o fenômeno das fricções linguístico-culturais em sociedades contemporâneas sem nostalgia. In: Bortoni-Ricardo, Stella M. e Cavalcanti, Marilda C. (orgs.), Transculturalidade, Linguagem e Educação. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007, p. 23-43.

FERIOTTI, Maria de Lourdes; CAMARGO, Dulce M.P. Educação, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade: desenvolvendo conceitos. Rev. Teoria e Prática da Educação, v.10, n.2, p. 237-249, maio/ago. 2007.

GIMENEZ, Telma. A ausência de políticas para o ensino da língua inglesa nos anos iniciais de escolarização no Brasil. In: NICOLAIDES, Christine; SILVA, Kleber A.; TILIO, Rogério; ROCHA, Cláudia H. (orgs). Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes e ALAB, 2013.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill (2008). New Learning. Cambridge University Press, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos. As Teorias Pedagógicas Modernas Revisitadas pelo debate Contemporâneo na Educação. In: LIBÂNEO, José Carlos; SANTOS, Akiko (Orgs). Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. Campinas: Alínea, 2010, pp. 19-62.

LIBERALI, Fernanda Coelho; MAGALHÃES, Maria Cecilia; LESSA CAVENAGHI, Angela; FIDALGO, Sueli Salles. Educando para a cidadania em contextos de transformação. The ESPecialist, vol 27, n. 2, 2006, pp. 169-188.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MENSAGEM DE VILA VELHA/VITÓRIA. II Congresso Mundial de Transdisciplinaridade, Brasil, 06 a 12 de setembro de 2005.

MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso Navas. Campinas, SP: Papirus, 2015.

NAVAS, Juan Miguel Batalloso; MORAES, Maria Cândida. Por uma escola transdisciplinar: em busca de indicadores. In: MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentosontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso Navas. Campinas, SP: Papirus, 2015, pp. 89-118.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

RAMOS, Rosinda de Castro Guerra. Necessidades e priorização de habilidades: reestruturação e reculturação no processo de mudança. In: CELANI, Maria Antonieta Alba. Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas – SP: Mercado de Letras, 2002.

ROCHA, Cláudia Hilsdorf. Reflexões e propostas sobre língua estrangeira no ensino fundamental I: Plurilinguismo, multiletramentos e transculturalidade. Campinas: Pontes, 2012.

________________. Propostas para o inglês no ensino fundamental I público: plurilinguismo, transculturalidade e multiletramentos. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas: 2010.

________________. Provisões para ensinar LE no ensino fundamental de 1a a 4a séries: dos parametros oficiais e objetivos dos agentes. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas, 2006.

SÃO PEDRO, Joana de. Língua inglesa, transculturalidade e transdisciplinaridade no ensino fundamental I: percursos e representações docentes. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

YIN, Robert K. Estudo de Caso. Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2022-09-15

How to Cite

SÃO PEDRO, J. de. Transdisciplinarity and teacher education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, p. 126–138, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/733. Acesso em: 21 nov. 2024.