Bullying in the school context
characterization, causes and consequences
Keywords:
Bullying. School context. School violence. Culture. Social peaceAbstract
Coping with practices of violence is a contemporary challenge, especially for schools. In this sense, this bibliographical and exploratory study, using the hypothetical-deductive method of approach, aims to characterize bullying and discuss the causes and consequences of this form of violence for the lives of children and adolescents. From the material found, it was possible to draw an overview of bullying in the school context and its repercussions on the lives of those involved. The collected data show that the experiences of bullying can cause serious harm to the victims' lives. However, the intensity of these impacts differs between people, as it depends on how the victim is faced with the situation and the help they receive from parents and teachers. For this reason, it is of paramount importance that preventive and intervention programs be developed that involve parents, school and community, in order to avoid the psychological suffering of those involved and contribute to the culture of peace.
Downloads
References
ABRAMOVAY, Miriam; RUA, Maria das Graças. Violências nas escolas. Brasília, DF: UNESCO, 2002.
ALLISON, Kimberley R.; BUSSEY, Kay. Cyber-bystanding in context: a review of the literature on witnesses' responses to cyberbullying. Child Youth Serv Rev, Sydney, 65, 183-194, 2016. Disponível em: https://doi.org/doi:10.1016/j.childyouth.2016.03.026. Acesso em: 30 ago. 2022.
BANA, Isabella. Bullying, homofobia e responsabilidade civil das escolas: uma análise sob a proteção dos direitos da personalidade. Birigui: Boreal, 2016.
BAYRAKTAR, Fatih; MACHAKOVA, Hana; DEDKOVA, Lenka; CERNA; Alena; ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Cyberbullying: the discriminant factors among cyberbullies, cybervictims, and cyberbully-victims in a Czech adolescent sample. Journal of Interpersonal Violence, Brun, v. 30, p. 3192-3216, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0886260514555006. Acesso em: 30 ago. 2022.
BRASIL. Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Código penal. Brasília, DF: Presidência da República, 1940. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848compilado.htm. Acesso em: 14 dez. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm
Acesso em: 16 fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 7.716, de 05 de janeiro 1989. Lei do Racismo. Define os crimes resultantes de preconceito de raça ou de cor. Brasília DF: Presidência da República, 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm. Acesso em: 14 de fev. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 ago. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF: Presidência da República, 2015a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 16 fev. 2023.
BRASIL. Plenário do Supremo Tribunal Federal. Ação Direta de Inconstitucionalidade por Omissão 26/DF. Relator(a): Min. Celso de Mello, julgado em 13/06/2019, DJe 06/10/2020. 2020c. Disponível em:
https://jurisprudencia.stf.jus.br/pages/search?classeNumeroIncidente=%22ADO%2026%22&base=acordaos&sinonimo=true&plural=true&page=1&pageSize=10&sort=_score&sortBy=desc&isAdvanced=true. Acesso em: 16 abr. 2022.
CAGLIARI, Cláudia Taís Siqueira. A prática dos círculos restaurativos como política pública de prevenção ao bullying e ao cyberbullying nas escolas: uma análise a partir da Lei 13.474/2010 (RS) e da sua implantação pelas coordenadorias regionais de educação do Vale do Rio Pardo e Taquari – RS. Orientadora: Marli Marlene Moraes da Costa. 2014. 223f. Tese (Doutorado em Direito) - Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2014.
COSTA NETO, Antonio Lourenço da. Responsabilidade civil nos casos de bullying. Orientadora: Maria Vital da Rocha. 2019. 111f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Centro Universitário 7 de Setembro, Fortaleza, CE, 2019.
COUTINHO, Karen de Azevedo. As representações sociais de acadêmicos do curso de Pedagogia acerca do bullying. Orientadora: Solange Franci Raimundo Yaegashi. 2017. 212f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
COUTINHO, Karen de Azevedo; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo; OLIVEIRA JUNIOR, Isaias Batista de. Bullying homofóbico e religiosidade: representações sociais de acadêmicos do Curso de Pedagogia. Série-Estudos, Campo Grande, v. 27, n. 60, p. 83-103, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000200083&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 16 fev. 2023.
FANTE, Cléo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. São Paulo: Verus, 2005.
FANTE, Cleo; PEDRA, José Augusto. Bullying escolar: perguntas e respostas. Porto Alegre: Artmed, 2008.
FERREIRA, Júlia Neves. A percepção de elementos constituintes do bullying a partir de situações de intimidação na escola. Orientadora: Luciana Aparecida Nogueira da Cruz. 2020. 105f. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2020.
GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. et al. Bullying e preconceito não são brincadeira: reflexões sobre a violência escolar. São Paulo: Benjamin Editorial, 2020.
GONÇALVES, Diogo Costa. Pessoa e Direitos de Personalidade. Coimbra: Almedina, 2008.
HUNTER, Nick. Vencendo o cyberbullying. Tradução: Silva Ribeiro. São Paulo: Hedra Educação, 2012.
LAGO, Andréa Carla de Moraes Pereira. Gestão dos conflitos e da violência escolar: da prevenção à resolução por meio da mediação escolar. Maringá: Sinergia Casa Editorial, 2019.
LIMA, Ana Maria de Albuquerque. Cyberbullying e outros riscos na internet: despertando a atenção de pais e professores. Rio de Janeiro: Walk, 2011.
LOPES NETO, Aramis Antonio. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, Rio de Janeiro, v. 81, n. 5. p. 164-172, 2005. Disponível em: http://www.observatoriodainfancia.com.br/IMG/pdf/doc-158.pdf. Acesso em: 18 ago. 2022.
MAGALHÃES, Mariana; CAMEIRA, Miguel; RODRIGUES, Liliana; NOGUEIRA, Conceição. Cyberbullying e comunicação de teor homofóbico na adolescência: estudo exploratório das suas relações. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v.23, e195825, p. 1-11, 2019. Disponível: https://www.scielo.br/j/pee/a/mF8f8GGvXdvV53hKTqCVSgz/?lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2023.
MENDES, José; QUEIRÓS, Susana; PEDRO, Marina; OLIVEIRA, Marta. Importância dos enfermeiros na identificação do Cyberbullying: revisão sistemática. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social. Coimbra, v. 5, n. 1, p. 99-110, fev. 2019. Disponível em: https://rpics.ismt.pt/index.php/ISMT/article/view/105/347. Acesso em: 23 ago. 2022.
MORETTI, Constanza.; HERKOVITS, Damián. De vítimas, perpetradores y espectadores: una meta-etnografía de los roles en el ciberbullying. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 37, n. 4, e00097120, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/5tqGgm7fGVs8xDsKqmW9v7r/?format=pdf&lang=es. Acesso em: 15 abr. 2022.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde individual e coletiva. In: NJAINE, Kathie; ASSIS, Simone Gonçalves de; CONSTANTINO, Patricia; AVANCI, Joviana Quintes (Orgs.). Impactos da violência na saúde. 4. ed. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2020, p. 21-42.
NEVES, Mariana Moreira. Título. Combate ao bullying no Brasil pela responsabilização civil das instituições privadas de ensino. Orientador: Antônio Carlos Efing. 2015. 142f. Dissertação (Mestrado em Direito). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2015.
OLWEUS, Dan. Bullying at school: What we know and what we can do. London: Blackwell, 1993.
PINGOELLO, Ivone. Bullying em sala de aula. Maringá: Vivens, 2014.
PORFÍRIO, Francisco. Violência no Brasil. 2021. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/violencia-no-brasil.htm. Acesso em: 11 jun. 2022.
RIBEIRO, Neide Aparecida. Cyberbullying: práticas e consequências da violência virtual na escola. Orientador: Geraldo Caliman. 2018. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, 2018.
SHARIFF, Shaheen. Ciberbullying: questões e soluções para a escola, a sala de aula e a família. Porto Alegre: ArtMed, 2011.
SILVA, Georgia Rodrigues Reis; LIMA, Maria Luiza Carvalho de; ACIOLI, Raquel Moura Lins; BARREIRA, Alice Kelly. A influência da violência familiar e entre pares na prática do bullying por adolescentes escolares. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.26 (Supl. 3), p.4933-4943, 2021. Disponível: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2021.v26suppl3/4933-4943/pt. Acesso em: 11 jun. 2022.
YAEGASHI, João Gabriel; OTERO, Cleber Sanfelici; YAEGASHI, Solange Franci Raimundo.; SÁNCHEZ-HUETE, Juan Carlos; NADER, Michele. O cyberbullying e seus impactos na adolescência. Notandum, Maringá, n.58, p. 141-159, 2022a. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/notandum/article/view/57406/751375153389. Acesso em: 10 fev. 2023.
YAEGASHI, João Gabriel. A responsabilidade civil como instrumento de tutela da personalidade em face do bullying e cyberbullying escolar. Orientador: Cleber Sanfelici Otero. 2023. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Jurídicas) – Universidade Cesumar (UNICESUMAR), Maringá, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.