Learning to teach with cinema

creation and pedagogical possibilities in the teaching path

Authors

  • Adriana Ferreira Universidade Federal de Santa Maria
  • Full Professor of UFSM Federal University of Santa Maria

Keywords:

Movie theater. Teaching. Learn. Feedback. Reinvention.

Abstract

The essay points to possibilities of reinvention of teaching through cinema and audiovisual language as a pedagogical device, observing the teaching path through learning to teach, crossing elements of the audiovisual language present in the pedagogy practices of Inventar com a Diferença, a film project, education and human rights created by researchers from the Fluminense Federal University. It addresses reflections on recognizing oneself and reinventing oneself as a teacher. Brings the clipping of communication and audiovisual when meeting with education. It observes aspects related to the path taken in teaching life, permeated by the term “training ecosystem”, contextualizing the feedback tool applied in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria

Educadora Audiovisual, Bacharel em comunicação social-Urcamp (2001), Especialista em comunicação & educação e suas interfaces-Urcamp (2006), Mestra em patrimônio cultural-UFSM (2020), doutoranda no PPGE-Universidade Federal de Santa Maria. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3975-64

Full Professor of UFSM, Federal University of Santa Maria

Valeska Maria Fortes de Oliveira, Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Federal de Santa Maria, orientadora da tese no Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação da UFSM. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8295-1007

References

ALMEIDA, Maria do Carmo Souza de. Prática educomunicativa com o cinema nas licenciaturas. 2014. 189 p. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2014.

ALVEZ, Dayane. Cinema e educação: projeto da UFF aproxima Brasil e América Latina. In: UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Notícias. Niterói, RJ: UFF, 2017. Disponível em: https://www.uff.br/?q=noticias/08-06-2017/cinema-e-educacao-projeto-da-uff-aproxima-brasil-e- america-latina. Acesso em: 15 jan. 2023.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro, RJ: Booklink - CINEADLISE-FE/UFRJ, 2008.

BRANCHER, Vantoir Roberto, OLIVEIRA, Valeska Fortes de: Formação de Professores em Tempos de Incerteza Imaginários, narrativas e processos autoformadores. Anhangabaú - Jundiaí-SP: Editorial Paco, 2017.

COUTINHO, Alves Mario; SOUTTO, Ana Lúcia. Godard e a educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.

HATTIE, John; TIMPERLEY, Helen. The power of Feedback. Review of Educational Research. Universidade de Auckland, março de 2007, vol. 77, nº 1, pp. 81–112. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/003465430298487. Acesso em: 15 jan. 2023.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Porto Alegre, RS: EdiPUCRS. 2010.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. Rio Grande do Norte/São Paulo: EDUFRN/Paulus, 2010.

MIGLIORIN, Cezar [et al]. Cadernos de Inventar: cinema, educação e direitos humanos. Niterói RJ: EDG, 2016.

MOURAZ, Ana. Re-valorizar o feedback como estratégia para reinventar a docência no ensino superior. Seminário Reinventar a docência. Universidade Federal de Santa Maria (Brasil). 12 de janeiro de 2023. Disponível em: https://meet.google.com/yed-obrx-gqn; https://ead06.proj.ufsm.br/pluginfile.php/4369937/mod_resource/content/1/revalorizar%20o%20fee dback%20no%20ensino%20superior%20uni%20st%20maria.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.

NÓVOA, Antonio. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação v. 27 e270129. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/TBsRtWkP7hx9ZZNWywbLjny/citation/. Acesso em: 15 jan. 2023.

SANTÀNNA, Armando. Propaganda, teoria, técnica e prática. São Paulo, SP: Editora Pioneira, 1999.

SOUTO, Marta. URI: Grupos y dispositivos de formación. Buenos Aires: Editora Novedades Educativas, 2005.

VASCONCELLOS, V. A. S.; OLIVEIRA, V. F. Experiências estéticas na docência: o cinema como dispositivo formativo. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.20, n.42, p. 405-420, mai./ago. 2014.

Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4322. Acesso em: 15 jan. 2023.

Published

2023-03-08

How to Cite

FERREIRA, A.; OLIVEIRA FORTS, V. M. Learning to teach with cinema: creation and pedagogical possibilities in the teaching path. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023004, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/876. Acesso em: 22 jul. 2024.