Research-training as an act of re-existence of teachers before and during the pandemic
Keywords:
Teacher education. Re-existence acts. Research-formation. Qualitative approach.Abstract
This article seeks to analyze the research-formation through the qualitative approach in two distinct research and to relate it to the acts of re-existence explaining how this process was consolidated during the pandemic. This proposal is based on the studies of Macedo (2007); Behrens (2007); Paim (2012); Martins (2014). Re-existence acts aim to promote moments that comply with each teacher's subjectivities enabling the expansion of their inventiveness and creativity so that the teacher can share new opportunities among their peers so that they are the defining self-forming that aims to resist a project who aims to standardize the current teacher education.
Downloads
References
ALVARADO PRADA, Luís Eduardo. Formação participativa de docentes em serviço. Tautabé: Cabral. Editora Universitária Ltda., 1997.
AMORIM, Marília. Para uma filosofia do ato: “válido e inserido no contexto”. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: dialogismo e polifonia. São Paulo: Contexto, 2009. p. 34-67.
ANADÓN, Marta. A pesquisa dita “qualitativa”: sua cultura e seus questionamentos. Senhor do Bomfim, BA: UNEB/UQAC, 2005.
BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3 (63), p. 439-455, set./dez. 2007.
CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Tradução de Guy Reinaud. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2006.
GARFINKEL, Harold. Studies in ethnomethodologie. New Jersey: Printice Hall, 1976.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação no pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, S. G. e GHEDIN, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 53-80.
MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo, diversidade e equidade: luzes para uma educação intercrítica. Salvador: EDUFBA, 2007.
MACEDO, Roberto Sidnei. Avaliação na formação como atos de currículo: compreendendo e acompanhando sujeitos em aprendizagem formativa. In: EPENN: Educação, Direitos Humanos E Inclusão Social, 19., 2009. João Pessoa. Anais... João Pessoa, 2009. p. 1-11.
MACEDO, Roberto Sidnei. Implicação, autorização e standardização curricular: a formação de professores como re-existência. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.13, n.04, p. 733 - 750 out./dez. 2015.
MARTINS, Elcimar Simão. Formação contínua e práticas de leitura: o olhar do professor dos anos finais do ensino fundamental / Tese (doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 1996.
NÓVOA, Antônio. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Amp; Realidade, 44, 3, Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/84910 Acesso em: 28 ago. 2022.
OLIVEIRA, Zélia Maria Freire ‘Criativar’ a formação e a atuação do professor: uma necessidade no século XXI. Anais... X Congresso Nacional de Educação EDUCERE. Curitiba, 2011.
PAIM, Ana Verena Freitas. A re-existência enquanto ato de currículo no contexto da formação de professores. Currículos e processos formativos: experiências, saberes e cultura. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 61-76.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Política pública, diversidade e formação docente: uma interface possível. 2013. 278 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento) Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, Instituto de Economia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
SOUSA, Carlos Henrique Andrade de. A formação continuada dos professores de língua estrangeira do Centro Cearense de Idiomas: interações, convergências e conflitos / Dissertação (mestrado) – Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Programa de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente Redenção, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.