Pedagogy course, professional development and professional teacher

Authors

  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão

Keywords:

Pedagogy. Professional. Teach. Learn. Professionalisation.

Abstract

In this article we discussed the difficulties arising from the initial formation in view of professional development and pedagogy course possibilities form the teacher from the perspective of teaching and learning to work in early childhood education and early
years of elementary school. We start from the following research problem: as the Faculty of Education is forming the teacher for teaching and learning with a view to professionalization. Aim: to analyze the formation process of the Faculty of Education
about learning the teaching showing the perceptions of prospective teachers on their profession. In this qualitative research, we used as a technical observation and questionnaire as a tool for students. Fundamented in theoretical as Marcelo Garcia
(1999); Nóvoa (1995); Brandão and Days (2014); Imbernon (2001); Libâneo (2004); Ramalho, Nuñez and Gauthier (2004); among others. The survey results point to the lack of knowledge or the consolidation of the teaching-learning, on the specificity of
professional development for professional and student learning of basic school. We understand that quality education requires the participation of a teacher and graduated with the skills needed to transform the pedagogical discourse in practice. We suggest further consideration of the initial training, professional development and teaching and learning that contribute to the professionalization. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Professora e pesquisadora da Universidade Estadual do Maranhão – UEMA e Faculdade de Ciências e Tecnologia do
Maranhão – FACEMA, Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de Caxias - MA - SEMEDUC

References

ANDRÉ, Marli Eliza D.Afonso de. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, PT: 70, 2009.

BRANDÃO, Maria de Loudes Peixoto; DIAS, Ana Maria. O estágio na formação de educadores da educação básica e superior: reescrevendo fatos, feitos e olhares curriculares. In: RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauso Beltrán. Formação, representações e saberes docentes: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. São Paulo: Mercado das Letras, 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1/2006, de 15 de Maio. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Brasília, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional. São Paulo: Cortez, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola. Goiânia: Alternativa, 2004.

_____. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.

MARCELO, Carlos García. Formação de professores para uma mudança educativa. Lisboa: Porto, 1999.

MIZUKAMI, Maria Graça Nicoletti. Docência, trajetórias pessoais e desenvolvimento profissional. In: REALI, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: EdUFSCar, 1996. p. 59-91.

NASCIMENTO, Franc-Lane S. C. do. As dimensões pedagógica, didática, tecnológica e científica na formação e no desenvolvimento profissional dos professores no Brasil e em Portugal. 2015.Tese - PPGEd. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. 2015.

NÓVOA, Antonio. (Org.). Profissão Professor. Porto, Portugal: Porto Editora, 1995.

NUÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betânia Leite. A pesquisa como recurso da formação e da construção de uma nova identidade docente: notas para uma discussão inicial. ECCOS, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 87-111 de junho 2005.

PERRENOUD, Filippe. Développer des compétences, mission centrale ou marginale de l’université? Texte d’une conférence au Congrès de l’Association internationale de pédagogie universitaire (AIPU), Université de Genève, 12-14 septembre 2005.

Disponível em:http://www .lyon.archi.fr/intranet/pdf/GREPP/greppBperrenoud.pdf. Acesso em 03/09/13.

RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán e GAUTHIER, Clermont. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre: Sulina, 2004.

TARDIF, M.; LESSARD E GAUTHIER, C. Formação dos professores e contextos sociais. Porto, Portugal: Rés editora, 2001.

Published

2017-06-01

How to Cite

NASCIMENTO, F.-L. S. C. do. Pedagogy course, professional development and professional teacher. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 2, p. 34–55, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1118. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.