From pedagogues to teachers

balance of a decade of the curricular guidelines of the pedagogy courses in Brazil

Authors

  • Aline Daiane Nunes Mascarenhas Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Maria Amélia Santoro Franco Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Curricular guidelines. Pedagogy. Teacher training

Abstract

The national curricular guidelines that regulate Pedagogy courses in Brazil have just completed a decade. Considering the reactions that preceded the implementation of these guidelines, the epistemological incongruities perceived by many researchers, in this work it asks: which are the criticisms of the new curricular structure imposed by the guidelines on the processes of the pedagogues formation? As the epistemological doubt of Pedagogy, between being a Baccalaureate or being a course of teacher training, was experienced in the curricular organization of the referred courses? For this study, a meta-analysis was performed based on a study by Mascarenhas (2015), that used questionnaires, focus groups and documentary analysis were used in triangulation with other researches already published, based on work by Pimenta (1998, 2002, 2004), Libâneo (2000, 2006, 2010) and Franco (2008) who denounce, the problematic around a fragmented curriculum and the defense of the theoretical field of Pedagogy as the base of the formation and professional performance of the pedagogue. It was possible to verify the insufficiency of the hour load to form profiles of different professionals in a single course; as well as the characterization of the Pedagogue figure and his professional identity. The data suggest a need for a restructuring of these guidelines, and the organization of two training courses in Pedagogy courses: one focused on the teacher training, with a view to dense teacher training in the initial and early childhood education classes and another in the baccalaureate with focus in administration, coordination and school management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Daiane Nunes Mascarenhas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1984) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1993). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Maria Amélia Santoro Franco, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1984) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1993). Atualmente é professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

References

ANFOPE et al. Seminário Nacional sobre a formação dos profissionais da educação, 7. Brasília-DF, 07 de junho de 2005. 2005c. Mimeo.

ANFOPE et al. Considerações das entidades nacionais de educação – ANPED, CEDES, ANFOPE E FORUMDIR – sobre a proposta de resolução do CNE que institui diretrizes curriculares nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília, 14 de abril de 2005. 2005a. Mimeo.

ANFOPE et al. Documento das entidades sobre a resolução do CNE. Abril de 2005. Campinas, 2005b. Mimeo.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1 de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12991: diretrizes-curriculares-cursos-de-graduacao >. Acesso em: jan. 2014.

BRASIL. CNE. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 05/2005. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia. Encaminhado para homologação do MEC. 13 de dezembro de 2014. Brasília: CNE, 2005b.

BRASIL. CNE. Conselho Pleno. Projeto de Resolução. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, março de 2005. Brasília: CNE, 2005a.

BRASIL. Lei 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional.

BRASIL. Parecer n. 251/62. Currículo mínimo e duração do curso de pedagogia. Relator: Valnir Chagas. Documenta, n. 11, p. 59-65, 1963.

BRASIL. Parecer n. 252, de 11 de abril de 1969. Estudos pedagógicos superiores. Mínimos de conteúdo e duração para o curso de graduação em Pedagogia. Relator: Valnir Chagas. Documento, n. 100, p. 101-17, 1969.

BRZEZINSKI, Iria. Pedagogo: Delineando identidades. Revista UFG, Goiânia, n. 10, ano 13, p. 120-132, jul. 2011.

BRZEZINSKI, Iria. Pedagogia, Pedagogos e formação de professores. Campinas: Papirus, 1996.

FENERSE et al. Carta Aberta. SP, 2005. Mimeo.

FORUMDIR. Considerações do FORUMDIR sobre a proposta do Conselho Nacional de Educação de resolução que institui diretrizes curriculares para o Curso de Pedagogia. 2005. Mimeo.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Papirus, 2. ed., 2008.

FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. As dimensões constitutivas da Pedagogia como campo de conhecimento. Revista Educação em foco, Belo Horizonte, ano 14, n. 17, p. 55-78, jul. 2011.

LIBÂNEO, J. C. Diretrizes curriculares da pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, Especial, p. 843-876, out. 2006b. Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br >. Acesso em: 12 de janeiro de 2015.

LIBÂNEO, J. C. O ensino da Didática, das metodologias específicas e dos conteúdos específicos do ensino fundamental nos currículos dos cursos de Pedagogia. Revista brasileira de Estudos Pedagógico, Brasília, v. 91, n. 229, p. 562-583, set./dez. 2010.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos: inquietações e buscas. Revista Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176, 2001.

LIBÂNEO, J. C. A identidade profissional dos professores e o desenvolvimento de competências. In: LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da escola. Porto Alegre: Editora Alternativa. 2001.

LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. In: PIMENTA, S G. (Org.). Pedagogia e Pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002.

LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Que destino os educadores darão a Pedagogia. In: LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos para que? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Diretrizes curriculares da Pedagogia: um adeus à Pedagogia e aos Pedagogos? Novas subjetividades, currículos, docência e questões pedagógicas na perspectiva da inclusão social. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE

ENSINO. 2006. Anais... Recife: ENDIPE, 2006a, p. 213- 242.

MANIFESTO dos Educadores Brasileiros. 2005. Mimeo. Acesso em: 11 de outubro de 2012.

MASCARENHAS, Aline Daiane Nunes. Formação de pedagogos e identidade profissional: tensões sobre a diversidade de habilitações profissionais. 192 f. il. 2015. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

NOVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NOVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.

PIMENTA, S. G. (Org) Pedagogia, ciência da educação? SP: Cortez. 1996

PIMENTA, S. G. “Prefácio”. In: LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1998.

PIMENTA, S. G. A prática (e a teoria) docente re-significando a Didática. In: OLIVEIRA (Org.) Confluências e divergências entre Didática e Currículo. Campinas: Papirus, p. 153-176, 1998.

PIMENTA, S. G. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: Educação, pedagogia e didática”. In: PIMENTA, Selma G. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.

PIMENTA, S. G. De professores, pesquisa e didática. Campinas: Papirus, 2002.

PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, S. G. Pedagogia: sobre Diretrizes Curriculares. Fórum Nacional de Pedagogia 2004, Belo Horizonte, julho de 2004. Disponível em: < http://gie.cespe.unb.br/moodle/Videos/CursoPAS/Pedagogia_Diretrizes_Selma_Garrido_Pimenta.pdf >. Acesso em: 10 fev. 2014.

SAVIANI, D. Pedagogia: O Espaço da Educação na Universidade. Caderno de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 99-134, jan./abr. 2007.

TANURI, L. História da formação de professores. In: SAVIANI, D; CUNHA, L. A.; CARVALHO, M. M. C. de. 500 anos de educação escolar. São Paulo: ANPED/Autores Associados, 2000.

Published

2016-12-10

How to Cite

MASCARENHAS, A. D. N.; FRANCO, M. A. S. From pedagogues to teachers: balance of a decade of the curricular guidelines of the pedagogy courses in Brazil. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 1, p. 41–55, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1296. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.