Awakening emotions in the first years of fundamental education through learning mathematics
Keywords:
Mathematics teaching. Innovative methodologies. Active learning.Abstract
The aim of this study is to reflect on the methodology of active learning for mathematics in the early years. It is a qualitative research, which sought its data in a literature review on the topic. It was possible to verify that this methodology adds development possibilities to those involved, providing opportunities to make new discoveries. Through this methodology, resources and environment we can instigate the students' curiosity and emotions, developing mathematical thinking through problem solving and understanding the importance of the numerical universe, giving its respective meanings.
Downloads
References
AUSUBEL, David P.; ROBINSON, Floyd G. School learning: an introduction to educational psychology. New York: Rinehart and Winston, 1969.
BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundolíquidomoderno. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. rev. e actual. Lisboa: Edições 70, 1977.
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed.- Rio de Janeiro: LTC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em jun. 2020.
CARVALHO, Diego de; BOAS, Cyrus Antônio Villas. Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 98, p. 231-247, 2018.
CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; JOHNSON, Curtis W. Inovação na sala de aula: como a inovação disruptiva muda a forma de aprender. Tradução: Rodrigo Sandemberg. Edição atualizada e ampliada. Porto Alegre: Bookmann, 2012.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática: 1ª a 5ª séries, para estudantes do curso de magistério e professores do 1º grau. 12. ed. SP: Ática, 2003
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI, 1999. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em 12 jun. 2020.
DEMO, Pedro. Complexidade e aprendizagem: a dinâmica não linear do conhecimento. SP: Atlas, 2002.
GASTARDELLI, Gustavo. (Org.). Aprendizagem ativa: desafios para uma educação disruptiva. Caxias do Sul: Editora da AESC, 2017.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.
KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 28. ed.-Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SCHNEIDER, Sergio; SCHMITT, Cláudia Job. O uso do método comparativo nas Ciências Sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998 Disponível em: http://www.ufrgs.br/pgdr/arquivos/373.pdf. Acesso em 11 jun. 2020.
VICKERY, Anitra. Aprendizagem Ativa nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 28. ed. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.