Awakening emotions in the first years of fundamental education through learning mathematics

Authors

  • Fabiana Moreno das Neves
  • Hildegard Susana Jung Universidade La Salle
  • Idio Fridolino Altmann

Keywords:

Mathematics teaching. Innovative methodologies. Active learning.

Abstract

The aim of this study is to reflect on the methodology of active learning for mathematics in the early years. It is a qualitative research, which sought its data in a literature review on the topic. It was possible to verify that this methodology adds development possibilities to those involved, providing opportunities to make new discoveries. Through this methodology, resources and environment we can instigate the students' curiosity and emotions, developing mathematical thinking through problem solving and understanding the importance of the numerical universe, giving its respective meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Moreno das Neves

Mestranda em Educação na Universidade La Salle

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle

Doutora em Educação. Pesquisadora e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma universidade. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5871-3060

Idio Fridolino Altmann

Mestrando em Educação na Universidade La Salle. Especialista em Gerenciamento de Projetos. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5420-6894

References

AUSUBEL, David P.; ROBINSON, Floyd G. School learning: an introduction to educational psychology. New York: Rinehart and Winston, 1969.

BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundolíquidomoderno. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. rev. e actual. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed.- Rio de Janeiro: LTC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em jun. 2020.

CARVALHO, Diego de; BOAS, Cyrus Antônio Villas. Neurociências e formação de professores: reflexos na educação e economia. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 98, p. 231-247, 2018.

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; JOHNSON, Curtis W. Inovação na sala de aula: como a inovação disruptiva muda a forma de aprender. Tradução: Rodrigo Sandemberg. Edição atualizada e ampliada. Porto Alegre: Bookmann, 2012.

DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática: 1ª a 5ª séries, para estudantes do curso de magistério e professores do 1º grau. 12. ed. SP: Ática, 2003

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI, 1999. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em 12 jun. 2020.

DEMO, Pedro. Complexidade e aprendizagem: a dinâmica não linear do conhecimento. SP: Atlas, 2002.

GASTARDELLI, Gustavo. (Org.). Aprendizagem ativa: desafios para uma educação disruptiva. Caxias do Sul: Editora da AESC, 2017.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 28. ed.-Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

SCHNEIDER, Sergio; SCHMITT, Cláudia Job. O uso do método comparativo nas Ciências Sociais. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, v. 9, p. 49-87, 1998 Disponível em: http://www.ufrgs.br/pgdr/arquivos/373.pdf. Acesso em 11 jun. 2020.

VICKERY, Anitra. Aprendizagem Ativa nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 28. ed. Porto Alegre, RS: Penso, 2016.

Published

2020-06-15

How to Cite

NEVES, F. M. das; JUNG, H. S.; ALTMANN, I. F. Awakening emotions in the first years of fundamental education through learning mathematics. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 5, p. e020010, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/34. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)