Portfolio use as assessment instrument in higher education

Authors

  • Fabiane Nunes Gonçalves
  • Daniela Fernandes Pacheco
  • Ricardo Luiz de Bittencourt Universidade do Extremo Sul Catarinense

Keywords:

University. University pedagogy. Teaching. Assessment. Portfolio

Abstract

The university is seen as the former environment of people in the search for knowledge with
stimulating curiosity, boldness and initiative. The need to adapt and expand this training process, numerous researchers have struggled to understand the role of the university as a training of teachers. Teacher training is a theme that accompanies the history of education and its constant changes. In this respect the portfolio has been seen as a promising proposal in evaluating teaching/learning which is aimed at detailing documented the acquired knowledge. So, this article demonstrates the use of the portfolio as an evaluation tool to promote college student empowerment and autonomy in their learning process. The study is based mainly on the
following authors: Nóvoa (1995), Tardiff (2002), Chauí (2003), Alves (2005), Anastasiou (2005), Fávero (2006) e Assis e Bonifácio (2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiane Nunes Gonçalves

Master in Environmental Sciences at the University of Extremo Sul Catarinense - UNESC (2017). Graduated in Environmental Engineering (2013 - UNESC). Technical in Mechanical Projects (2007) by SATC Technical School. It operates in the area of hydrology, above all, with precipitation anomalies and climatic changes.

http://lattes.cnpq.br/2519417370714593

Daniela Fernandes Pacheco

Mestranda pelo programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - UNESC. Possuo graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC (2013).Participei como bolsista pelo Programa de Iniciação Cientifica do Artigo-170 -PIC170 da Pró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade do Extremo Sul Catarinense, no ano de 2010 e 2011 e pelo Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência ? PIBID, no ano de 2012.

http://lattes.cnpq.br/5951257785246875

Ricardo Luiz de Bittencourt, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Possui graduação em Pedagogia e Licenciatura em Filosofia, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). É professor no curso de Pedagogia desde 1994 atuando nas disciplinas de Pedagogia e Profissão Docente, Didática e Psicologia da Aprendizagem. Atua como professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Nos PPGs em Ciências da Saúde e Ciências Ambientais ministra a disciplina Metodologia do Ensino Superior. Coordena o Subprojeto Interdisciplinar do Programa de Iniciação à Docência (2014-2017). É líder do Grupo de Pesquisa Políticas, Saberes e Práticas de Formação de Professores. É editor da Revista Saberes Pedagógicos do curso de Pedagogia. Atua como parecerista em diversas revistas científicas do campo da educação. É membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Pedagogia da UNESC. Associado da ANPED. 

References

ALVES, L. P. (2005) Portfólios como instrumentos de avaliação dos processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. 5ed. Joinville-SC. Univille, Cap. 4.

ASSIS, R. M. & BONIFÁCIO, N. A. (2011) A formação docente na universidade: ensino, pesquisa e extensão. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v.1, n.3, p.36-50, set./dez.

BITENCOURT, L. P. (2010) A contribuição do uso de Portfólios na formação inicial de professores de Matemática. Revista da Faculdade de Educação, Ano VIII nº 14, jul./dez.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 dez. 1996. (1996) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF.

CHAUI, M. (2003) A universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, Dec.

FÁVERO, M. L. A. (2006) A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36. Editora UFPR.

FÁVERO, A. A. & PAZINATO, A. (2014) Pedagogia universitária: uma proposta inovadora de formação docente para a educação superior. X ANPED Sul, Florianópolis.

FORTE, F. D. S., COSTA, C. H. M. C., PESSOA, T. R. R. F., GOMES, A. M. A., FREITAS, C. H. S. M., COIMBRA, L. C., AQUINO, D. M. C. (2015) Portfólio como estratégia de avaliação de estudantes de Odontologia. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 25-38.

HERNÁNDEZ, F. (1998) Transgressão e mudança na educação: Os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed.

LÜDKE, M. (1997) A pesquisa na formação do professor. In: FAZENDA, I. C. A. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus. p. 111 - 120.

NÓVOA, A. (Org.). (1995) Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote. p. 13‐33.

NÓVOA, A & AMANTE, L. (2015) Em busca da Liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU - Revista de Docência Universitária, 13 (1), 21-34.

SÁ-CHAVES, I. (2000) Portfólios Reflexivos: estratégia de formação e de supervisão. Aveiro: Universidade.

TARDIF, M. (2002) Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.

TARDIF, M. (2008) Princípios para guiar a aplicação dos programas deformação inicial para o ensino. Anais do XIV ENDIPE:trajetórias e processos de ensinar e aprender: Didática e formação de professores. XIV ENDIPE, 27 a 30 de abril de 2008. PUC/Porto Alegre, RS. (p.17-46).

Published

2018-09-25

How to Cite

GONÇALVES, F. N.; PACHECO , D. F.; BITTENCOURT, R. L. de. Portfolio use as assessment instrument in higher education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 3, n. 4, p. 209–221, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/371. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos de seção livre

Most read articles by the same author(s)