Portfolio use as assessment instrument in higher education
Keywords:
University. University pedagogy. Teaching. Assessment. PortfolioAbstract
The university is seen as the former environment of people in the search for knowledge with
stimulating curiosity, boldness and initiative. The need to adapt and expand this training process, numerous researchers have struggled to understand the role of the university as a training of teachers. Teacher training is a theme that accompanies the history of education and its constant changes. In this respect the portfolio has been seen as a promising proposal in evaluating teaching/learning which is aimed at detailing documented the acquired knowledge. So, this article demonstrates the use of the portfolio as an evaluation tool to promote college student empowerment and autonomy in their learning process. The study is based mainly on the
following authors: Nóvoa (1995), Tardiff (2002), Chauí (2003), Alves (2005), Anastasiou (2005), Fávero (2006) e Assis e Bonifácio (2011).
Downloads
References
ALVES, L. P. (2005) Portfólios como instrumentos de avaliação dos processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. 5ed. Joinville-SC. Univille, Cap. 4.
ASSIS, R. M. & BONIFÁCIO, N. A. (2011) A formação docente na universidade: ensino, pesquisa e extensão. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v.1, n.3, p.36-50, set./dez.
BITENCOURT, L. P. (2010) A contribuição do uso de Portfólios na formação inicial de professores de Matemática. Revista da Faculdade de Educação, Ano VIII nº 14, jul./dez.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 dez. 1996. (1996) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF.
CHAUI, M. (2003) A universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 24, p. 5-15, Dec.
FÁVERO, M. L. A. (2006) A Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36. Editora UFPR.
FÁVERO, A. A. & PAZINATO, A. (2014) Pedagogia universitária: uma proposta inovadora de formação docente para a educação superior. X ANPED Sul, Florianópolis.
FORTE, F. D. S., COSTA, C. H. M. C., PESSOA, T. R. R. F., GOMES, A. M. A., FREITAS, C. H. S. M., COIMBRA, L. C., AQUINO, D. M. C. (2015) Portfólio como estratégia de avaliação de estudantes de Odontologia. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 25-38.
HERNÁNDEZ, F. (1998) Transgressão e mudança na educação: Os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed.
LÜDKE, M. (1997) A pesquisa na formação do professor. In: FAZENDA, I. C. A. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus. p. 111 - 120.
NÓVOA, A. (Org.). (1995) Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote. p. 13‐33.
NÓVOA, A & AMANTE, L. (2015) Em busca da Liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. REDU - Revista de Docência Universitária, 13 (1), 21-34.
SÁ-CHAVES, I. (2000) Portfólios Reflexivos: estratégia de formação e de supervisão. Aveiro: Universidade.
TARDIF, M. (2002) Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.
TARDIF, M. (2008) Princípios para guiar a aplicação dos programas deformação inicial para o ensino. Anais do XIV ENDIPE:trajetórias e processos de ensinar e aprender: Didática e formação de professores. XIV ENDIPE, 27 a 30 de abril de 2008. PUC/Porto Alegre, RS. (p.17-46).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.