The training of teachers in environmental education
an analysis of the brazilian thesis and dissertations bank in environmental education (BT&D/EA)
Keywords:
environmental education, teacher training, state of the art.Abstract
This research intends to present the mapping of theses and dissertations related to the theme of Teacher Education in Environmental Education made available at the Bank of Brazilian Theses and Dissertations in Environmental Education (BT&D/EA). In the data survey, carried out on the BT&D/EA website, 583 surveys were identified that deal specifically with the theme of teacher training in Environmental Education. The research was divided into six categories: Teaching Work, Public Policies and Curriculum, Continuing Teacher Education, Initial Teacher Education, Teaching Conceptions, Teacher Identity and Professionalization, State of the Art. It is evident that the category most investigated in the Theses and Dissertations defended until 2016 was Teaching Work with 31.39% of the total of researches.
Downloads
References
BRZEZINSKI, I. Formação de profissionais da educação no GT 8/Anped.: travessia histórica. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, p. 1-5, 2009.
CACHAPUZ, António F. Do sentido actual da pesquisa em formação de professores de ciências. In: Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, IV, Bauru, Atas..., CDROM, 2003.
CARVALHO, Raquel Aparecida e SHIGUNOV NETO, Alexandre. Uma visão da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2017. Revista Brasileira de Educação. Itapetininga. Vol. 5, n. 3, 2018.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago, 2002.
GUÇÃO, Maria Fernanda Bianco; JESUS, Andréa Cristina Souza de; TAKAHASSHI, Bruno Tadashi; CARNIO, Michel Pisa e NARDI, Roberto. Um panorama sobre a temática da formação de professores de física presente em periódicos da área de ensino de ciências na última década. XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física (SNEF), Manaus, 2011.
MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 365 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
MEGID NETO, Jorge; CARVALHO, Luiz Marcelo. Pesquisas de estado da arte: fundamentos, características e percursos metodológicos. In: ESCHENHAGEN, G. M. L.; VÉLEZ-CUARTAS, G. MALDONADO, C.; PINO, G.G (Edits).Construcción de problemas de investigación: diálogos entre el interior y el exterior. Universidad Pontifica Bolivariana / Universidad de Antioquia: Medellin, p. 97-113, 2018.
ROMANOWSKI, Joana Paulin e ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo estado da arte”. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 6, n. 19, p. p. 37-50, jul. 2006, ISSN 1981-416X. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176>. Acesso em: 20 maio. 2020.
SALEM, Sonia. Estado da arte dos estados da arte da pesquisa em ensino de Física. VII Encontro Nacional de Pesquisas em Educação de Ciências. Florianópolis, 2009.
SALEM, Sonia. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. Tese de doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
SEVERINO, Antonio J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez & Moraes, 1986
SHIGUNOV NETO, Alexandre. O que se pesquisa em educação em astronomia: uma análise do periódico Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia no período compreendido de 2004 a 2019. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021002, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/336. Acesso em: 12 março. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.