Cuidar dos professores para cuidar da escola
Keywords:
Teachers’ work conditions. Public school. Teachers’ permanence.Abstract
This article aims to show how the matters of care permeate the actions that take place at a school that belongs to the public system of the state of São Paulo, resulting in teachers’ permanence. Reflexive interviews were performed with seven teachers of the unit mentioned. Qualitative data analysis resulted in the perception that caring for the structure, for the families, for students’ learning – which allows that positive results are evident –, for discipline, collective work, and the school environment makes teachers feel appreciated in their professional making, which contributes for teachers’ choice to stay at school.
Downloads
References
ALMEIDA, L. R. de. O coordenador pedagógico e a questão do cuidar. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N de S. (orgs.) O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. 6.ed., São Paulo, Edições Loyola, 2012.
ALVES, L. et al. Remoção de Professores e desigualdades em territórios vulneráveis. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n.2, p.122-145, dez/2014. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/292. Acesso em: 10 mar. 2023.
ARENDT, H. A crise na educação. In: ARENDT. H. Entre o passado e o futuro. 8.ed. Perspectiva: São Paulo, 2019.
BUARQUE, M. Categoria O: número de professores precarizados cresce em São Paulo. Notícias 2018, 05 out. 2018. APEOESP – Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo. [online]. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/noticias/noticias-2018/categoria-o-numero-de-professores-precarizados-cresce-em-sao-paulo/. Acesso em: 31 nov. 2021.
CASASSUS, J. A escola e a desigualdade. Brasília: Plano Editora, 2002.
CASTRO, E. M. de. A escola que eu quero: um estudo sobre permanência dos professores em uma escola estadual de São Paulo. Dissertação (mestrado) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores. Pontifícia Universidade Católica. São Paulo. 2019.
CUNHA, E. B. Rotatividade Docente na Rede Municipal de Ensino da Cidade do Rio de Janeiro. Tese (doutorado) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2015.
FRANCO, C. et al. Qualidade e eqüidade em educação: reconsiderando o significado de "fatores intra-escolares". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 2007, v. 15, n. 55, p.277-298. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/xmrGSs8Y9Cx8dYTVHtWFwfL/?lang=pt#. Acesso em: 10 nov. 2021.
FUNDAÇÃO SEADE. Índice Paulista de Vulnerabilidade Social. São Paulo, 2010. Disponível em: http://ipvs.seade.gov.br/view/index.php. Acesso em: 29 mai. 2023.
GATTI, B. A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil: relatório final de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2009. Disponível em: http://www.zerohora.com.br/pdf/15141177.pdf. Acesso em: 31 mai. 2023.
GOVEIA, R. I. do C. O desafio da retenção de professores em escolas do campo: o caso da Escola Estadual José Franco em Caldas – MG. Dissertação (mestrado profissional) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd. Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Minas Gerais, 2017.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Nota Técnica CGCQTI/DEED/INEP nº 11/2015 (Assunto: Indicador de regularidade do docente da Educação Básica) Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2014/docente_regularidade_vinculo/nota_tecnica_indicador_regularidade_2015.pdf. Acesso em: 06 jun. 2023.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Dados do Censo Escolar 2017. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2018a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2017.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.
INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Dados do Censo Escolar – Professores permanecem trabalhando mais em escolas privadas. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2018b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-escolar-professores-permanecem-trabalhando-mais-em-escolas-privadas/21206. Acesso em: 12 set. 2018.
LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cad. Pesqui. [online]. 2003, n.118, pp.65-88. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16830.pdf. Acesso em: 25 out. 2018.
LEMOS, J. C. G. Do encanto ao desencanto, da permanência ao abandono: o trabalho docente e a construção da identidade profissional. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
OCDE – Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Education at a Glance 2018: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-en. Acesso em: 25 out. 2018.
SZYMANSKI, H. (Org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018. (Série Pesquisa, v. 4).
SZYMANSKI, H.; ALMEIDA, L. R. de; PRANDINI, R. C. R. Perspectivas para análise de entrevistas. In: SZYMANSKI, H. (Org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.
VINHA, T. P. et al. O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p.96-127, jan./abr. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/eae/article/view/3747. Acesso em: 20 out. 2018.
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WALLON, H. Os meios, os grupos e a psicogênese da criança. In: WEREBE, M. J.; NADEL-BRULFERT, J. (Orgs.). Henri Wallon. São Paulo, Ática, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.