Cuidar dos professores para cuidar da escola

Authors

  • Elaine Mathias de Castro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Laurinda Ramalho de Almeida Pontifícia Universidade Católica
  • Antonio Carlos Caruso Ronca Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Teachers’ work conditions. Public school. Teachers’ permanence.

Abstract

This article aims to show how the matters of care permeate the actions that take place at a school that belongs to the public system of the state of São Paulo, resulting in teachers’ permanence. Reflexive interviews were performed with seven teachers of the unit mentioned. Qualitative data analysis resulted in the perception that caring for the structure, for the families, for students’ learning – which allows that positive results are evident –, for discipline, collective work, and the school environment makes teachers feel appreciated in their professional making, which contributes for teachers’ choice to stay at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Mathias de Castro, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Mestre Profissional pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1615-9249

Laurinda Ramalho de Almeida, Pontifícia Universidade Católica

Mestrado e Doutorado em Psicologia da Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, concluindo o doutorado em 1992. Atualmente é docente do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores, ambos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É líder do Grupo de Pesquisa Bases da Psicologia na Educação, no CNPq. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9596-7008

Antonio Carlos Caruso Ronca, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Reitor da PUC-SP de 1993 a 2004. Atualmente é Professor Titular do Programa de Estudos de Pós Graduação em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-8336

References

ALMEIDA, L. R. de. O coordenador pedagógico e a questão do cuidar. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N de S. (orgs.) O coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade. 6.ed., São Paulo, Edições Loyola, 2012.

ALVES, L. et al. Remoção de Professores e desigualdades em territórios vulneráveis. Cadernos Cenpec, São Paulo, v.4, n.2, p.122-145, dez/2014. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/292. Acesso em: 10 mar. 2023.

ARENDT, H. A crise na educação. In: ARENDT. H. Entre o passado e o futuro. 8.ed. Perspectiva: São Paulo, 2019.

BUARQUE, M. Categoria O: número de professores precarizados cresce em São Paulo. Notícias 2018, 05 out. 2018. APEOESP – Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo. [online]. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/noticias/noticias-2018/categoria-o-numero-de-professores-precarizados-cresce-em-sao-paulo/. Acesso em: 31 nov. 2021.

CASASSUS, J. A escola e a desigualdade. Brasília: Plano Editora, 2002.

CASTRO, E. M. de. A escola que eu quero: um estudo sobre permanência dos professores em uma escola estadual de São Paulo. Dissertação (mestrado) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores. Pontifícia Universidade Católica. São Paulo. 2019.

CUNHA, E. B. Rotatividade Docente na Rede Municipal de Ensino da Cidade do Rio de Janeiro. Tese (doutorado) - Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2015.

FRANCO, C. et al. Qualidade e eqüidade em educação: reconsiderando o significado de "fatores intra-escolares". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 2007, v. 15, n. 55, p.277-298. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/xmrGSs8Y9Cx8dYTVHtWFwfL/?lang=pt#. Acesso em: 10 nov. 2021.

FUNDAÇÃO SEADE. Índice Paulista de Vulnerabilidade Social. São Paulo, 2010. Disponível em: http://ipvs.seade.gov.br/view/index.php. Acesso em: 29 mai. 2023.

GATTI, B. A. et al. Atratividade da carreira docente no Brasil: relatório final de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2009. Disponível em: http://www.zerohora.com.br/pdf/15141177.pdf. Acesso em: 31 mai. 2023.

GOVEIA, R. I. do C. O desafio da retenção de professores em escolas do campo: o caso da Escola Estadual José Franco em Caldas – MG. Dissertação (mestrado profissional) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd. Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Minas Gerais, 2017.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Nota Técnica CGCQTI/DEED/INEP nº 11/2015 (Assunto: Indicador de regularidade do docente da Educação Básica) Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2014/docente_regularidade_vinculo/nota_tecnica_indicador_regularidade_2015.pdf. Acesso em: 06 jun. 2023.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Dados do Censo Escolar 2017. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2018a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_basica_2017.pdf. Acesso em: 01 jun. 2023.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Dados do Censo Escolar – Professores permanecem trabalhando mais em escolas privadas. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2018b. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-escolar-professores-permanecem-trabalhando-mais-em-escolas-privadas/21206. Acesso em: 12 set. 2018.

LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cad. Pesqui. [online]. 2003, n.118, pp.65-88. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16830.pdf. Acesso em: 25 out. 2018.

LEMOS, J. C. G. Do encanto ao desencanto, da permanência ao abandono: o trabalho docente e a construção da identidade profissional. Tese (Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

OCDE – Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Education at a Glance 2018: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-en. Acesso em: 25 out. 2018.

SZYMANSKI, H. (Org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018. (Série Pesquisa, v. 4).

SZYMANSKI, H.; ALMEIDA, L. R. de; PRANDINI, R. C. R. Perspectivas para análise de entrevistas. In: SZYMANSKI, H. (Org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

VINHA, T. P. et al. O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p.96-127, jan./abr. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/eae/article/view/3747. Acesso em: 20 out. 2018.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALLON, H. Os meios, os grupos e a psicogênese da criança. In: WEREBE, M. J.; NADEL-BRULFERT, J. (Orgs.). Henri Wallon. São Paulo, Ática, 1986.

Published

2023-06-26

How to Cite

CASTRO, E. M. de; RAMALHO DE ALMEIDA, L.; CARUSO RONCA, A. C. Cuidar dos professores para cuidar da escola. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023013, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/853. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.