The Freinet pedagogy in higher education
looking for a new look at teacher training
Keywords:
Freinet Pedagogy. Higher education. Historical-cultural perspective.Abstract
In this text we propose a reflection about the contributions of the dialogue between Freinet pedagogy and the historical-cultural perspective, for the formation of teachers. Freinet was a French educator who, faced with concrete problems, sought alternatives and reorganized his way of teaching classes. After the war, Freinet had health problems that prevented him from continuing to teach in the traditional way, centered on the teacher's voice. In the same way, the authors of this text, faced with the challenge of training teachers in private institutions of higher education in the current context, found in the Freinet Pedagogy alternatives for reorganization of pedagogical work. We will present an analysis on aspects of this experience, seeking to highlight the potential of the Freinet Pedagogy and some concepts from the historical-cultural perspective to train teachers. We will start by presenting some elements on didactics in Higher Education, to better contextualize the dynamics of teaching in this segment. Then we will bring the contributions of Freinet and Vygotsky to this debate, and finally, finally, to present a brief analysis of our experiences in higher education.
Downloads
References
ALMEIDA, L. C. ; DALBEN, A.; FREITAS, L. C. O Ideb: limites e ilusões de uma política educacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 125, p. 1153-1174, 2013.
ANJOS, D. A profissão docente em questão: gênero de atividade, gênero de discurso e habitus. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
BARROS, F. C. O. Práticas pedagógicas na educação infantil: a construção do sentido da escola para as crianças.Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2014.
BARROS, F. C. O.; JOROSKY, N. H. Práticas pedagógicas e formação de professores: vivências humanizadoras em sala. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO-EDUCERE, 12., 26 a 29 de outubro de 2015, Curitiba. Anais... Curitiba-PR, 2015. p. 3469-3483. ISBN 2176-1396.
BARROS, F. C. O.; VIEIRA, A. M. S. de.A aula-passeio como experiência vivida:Freinet no ensino superior.In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO-EDUCERE, 12., 26 a 29 de outubro de 2017, Curitiba. Anais... Curitiba-PR, 2017. p. 19.750-19.759. ISBN:2176-1396.
BOLEIZ JUNIOR, F. Educação Popular no Ensino Superior. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 122-132, jul./dez. 2012
BOSI, A. P. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educação & Sociedade, Campinas [online]. v.28, n.101, p.1503-1523, 2007. ISSN 0101-7330. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302007000400012. Acesso em: 12 set. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base.
Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 13 set. 2017.
BUSCARIOLO, A.F.T. O texto livre como instrumento pedagógico na alfabetização de crianças. Dissertação (mestrado). FE/Unicamp, 2015.
CUNHA, M.I.; Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: MOROSINI, M.C. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.
DALBEN, A. O inadequado uso das avaliações seccionais de desempenho do aluno para a atribuição de sanções e bonificações à escola e ao professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO-ENDIPE, 16., 23 a 26 de julho de 2012, Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas-SP.
FREINET, C. As técnicas Freinet da Escola Moderna. Lisboa: Estampa, 1975.
FREINET, Célestin; SALENGROS, R. Modernizar a escola. Lisboa: Dinalivro, 1977
FREITAS, H. C. L. de. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1.203-1.230, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302007000300026&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 12 set. 2017.
FREITAS, L. C. A avaliação e as reformas dos anos de 1990: novas formas de exclusão, velhas formas de subordinação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 86, p. 133-170, 2004.
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: a consolidação do neotecnicismo no Brasil. In: FONTOURA, H. A. (Org.). Políticas públicas e movimentos sociais. Rio de Janeiro: ANPED Sudeste, 2011, v. 3, p. 72-90
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, p. 379-404, 2012.
KANAMARU, A. T. Autonomia, cooperativismo e autogestão em Freinet: fundamentos de uma pedagogia solidária internacional. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 3, p. 767-781, jul./set. 2014.
LEONTIEV, A. N. Las necessidades y los motivos de la actividad. In: SMIRNOV, A. et al. (Org.). Psicologia. Barcelona: Grijalbo, 1960. p. 341-354.
LEONTIEV, A. N. Actividad, consciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias Del Hombre, 1978.
LIBÂNEO, J. C. Didática e trabalho docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. (Org.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança: diferentes olhares para a didática. Goiânia: CEPED;Editora PUC Goiás, 2011.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.
SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n.130, 2007.
SNYDERS, G. Pedagogias não-directivas. In: SNYDERS, G.; LÉON, A.; GRÁCIO, R. Correntes actuais da pedagogia. Lisboa: Livros Horizonte, 1984. p. 13-38
VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929 [Psicologia Concreta do Homem]. Educação e Sociedade, Campinas, n.71, pp.21-44, 1929/2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.