The cultural curriculum of Physical Education
principles, didactic procedures and differentiations
Keywords:
Curriculum. Difference. Cultures. Physical Education.Abstract
The article aims to situate the reader about the didactic principles and procedures that characterize the physical education cultural curriculum and its differentiations from other proposals in the area. The process of differentiation is necessary because each curriculum has the desire to influence the formation of a particular subject, positioning it in the middle of a discursive chain. In the cultural curriculum, what is at stake is teaching that enhances the differences within the culture and contributes to the formation of solidary identities, a precondition for the construction of a democratic and less unequal society.
Downloads
References
CANEN, Ana; OLIVEIRA, Angela Maria Araújo. Multiculturalismo e currículo em ação: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação. n. 21, p. 61-74, 2002.
ESCUDERO, Nyna Taylor Gomes. Avaliação da aprendizagem em educação física na perspectiva cultural: uma escrita autopoiética. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2011.
LAROSSA, Jorge. Tecnologias do Eu. In: SILVA. Tomaz Tadeu. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 7ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 35-86.
McLAREN, Peter. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
MÜLLER, Arthur. Avaliação no currículo cultural da Educação Física: o papel do registro na reorientação das rotas. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo: FEUSP, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.
NEVES, Marcos Ribeiro das; ESCUDERO, Nyna Gomes. Zum zum zum zum capoeira mata um. In: NEIRA, M. G.; LIMA, M. E.; NUNES, M.F. (Orgs.). Educação Física e culturas: Ensaios sobre a prática. São Paulo: FEUSP, 2012, p. 49-64.
SANTOS, Ivan Luiz.; NEIRA, Marcos Garcia. A tematização no ensino da Educação Física. In: NEIRA, M. G. Educação Física cultural. São Paulo: Blucher, 2016. p. 149-166. (Coleção A reflexão e a prática no ensino médio, v. 4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.