Building an Observation Protocol for Peer Pedagogical Supervision
Towards a collaborative, reflective, and innovative culture
Keywords:
Peer pedagogical supervision, Observation protocol as a recording instrument, Reflection for innovation and (trans)formation, Collaborative processesAbstract
This article focuses on the construction of a Peer Pedagogical Supervision Observation Protocol, developed within the scope of the Master's Program in Supervision and Innovation in Education, at a Higher Education Institution (HEI) in the northeast of Continental Portugal. Its main purpose is to provide a practical and innovative tool to enrich pedagogical supervision aimed at preschool education and the 1st cycle of basic education. The methodological journey involved literature review, analysis of current supervision practices, and consultation with recognized authors, experts in this field. The practical implications of this resource may indicate a shift in how peer pedagogical supervision is perceived and contribute to a more collaborative and reflective approach. Some limitations in the application of the protocol are identified, thus suggesting its adaptation and evaluation considering different educational contexts.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Supervisão clínica: Um conceito e uma prática ao serviço da formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, Ano XVI, 151- 163, 1982.
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.
ALARCÃO, I.; TAVARES, J. Supervisão da prática pedagógica: Uma perspetiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Livraria Almedina, 2003.
ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. C. Supervisão: Um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Mangualde: Edições Pedago, 2008.
ALARCÃO, I.; CANHA, B. Supervisão e colaboração. Uma relação para o desenvolvimento. Porto: Porto Editora, 2013.
AMARAL, M. J.; MOREIRA, M. A.; RIBEIRO, D. (1996). O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo: estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, I. (org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996, p. 89-122.
ARENDS, R. Aprender a ensinar. Lisboa: McGraw-Hill, 1999.
AZEVEDO, J. Educação, relações interpessoais e desenvolvimento humano. Porto: Edições Asa, 2012.
BRONFENBRENNER, U. The ecology of human development by nature and design. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1979.
CADIMA, J.; LEAL, T.; CANCELA, J. Interacções professor-aluno nas salas de aula no 1.º CEB: Indicadores de qualidade. Revista Portuguesa de Educação, 24(1), 7-34, 2011. https://doi.org/10.21814/rpe.3039
CARNEIRO, A. Sobre as práticas de observação docente – o uso de instrumentos de registo para a observação em parceria da sala de aula. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, vol. 16, 55-79, 2016. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3421
ESTRELA, T.; ESTEVE, M.; RODRIGUES, A. Síntese da investigação sobre formação inicial de professores em Portugal. Caderno de Formação de Professores. Porto: Porto Editora, INAFOP, 2002.
MESQUITA, E.; SANCHES, A.; FREIRE-RIBEIRO, I. Contributos da supervisão pedagógica para a formação docente em Portugal. Instrumento: Revista de estudo e pesquisa em educação, 22(2), 301-321, 2020. http://hdl.handle.net/10198/22449
OLIVEIRA, A. P.; REIS, M. Planificação de aulas inovadoras: Uma abordagem baseada em competências. Lisboa: Editora Lidel, 2023.
SILVA, R. R. Gestão de sala de aula na educação musical escolar. Revista da ABEM, 21(31), 63-76, 2013. https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/73
SOUSA, E. M. P. A disposição das mesas na sala de aula e as interações entre as crianças: um estudo de caso no 1.º Ciclo. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino no 1º Ciclo do Ensino Básico). Universidade de Aveiro. Aveiro: Repositório Institucional da Universidade de Aveiro, 2016. https://ria.ua.pt/handle/10773/17356
TEIXEIRA, O.; LUDOVICO, A. Educação pré-escolar: currículo e supervisão. Vila Nova de Famalicão: Editorial Novembro, 2007.
TRACY, S. J. Modelos e abordagens. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.) A supervisão na formação de professores. Da sala à escola. Porto: Porto Editora, 2002. p. 19-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.