Building an Observation Protocol for Peer Pedagogical Supervision

Towards a collaborative, reflective, and innovative culture

Authors

  • Sandra Cordeiro Instituto Politécnico de Bragança
  • Isabel Guerra Instituto Politécnico de Bragança
  • Célia Tomeno Instituto Politécnico de Bragança
  • Elza Mesquita Instituto Politécnico de Bragança

Keywords:

Peer pedagogical supervision, Observation protocol as a recording instrument, Reflection for innovation and (trans)formation, Collaborative processes

Abstract

This article focuses on the construction of a Peer Pedagogical Supervision Observation Protocol, developed within the scope of the Master's Program in Supervision and Innovation in Education, at a Higher Education Institution (HEI) in the northeast of Continental Portugal. Its main purpose is to provide a practical and innovative tool to enrich pedagogical supervision aimed at preschool education and the 1st cycle of basic education. The methodological journey involved literature review, analysis of current supervision practices, and consultation with recognized authors, experts in this field. The practical implications of this resource may indicate a shift in how peer pedagogical supervision is perceived and contribute to a more collaborative and reflective approach. Some limitations in the application of the protocol are identified, thus suggesting its adaptation and evaluation considering different educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Cordeiro, Instituto Politécnico de Bragança

Mestranda. Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0009-0001-7473-4862

Isabel Guerra, Instituto Politécnico de Bragança

Mestranda. Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-9579-9039

Célia Tomeno, Instituto Politécnico de Bragança

Mestranda. Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-9579-9039

Elza Mesquita, Instituto Politécnico de Bragança

Pós-doutoramento. Professora Coordenadora. Centro de Investigação em Educação Básica (CIEB), Instituto Politécnico de Bragança, Campus de Santa Apolónia, 5300-253 Bragança, Portugal.  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5986-0839

References

ALARCÃO, I. Supervisão clínica: Um conceito e uma prática ao serviço da formação de professores. Revista Portuguesa de Pedagogia, Ano XVI, 151- 163, 1982.

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.

ALARCÃO, I.; TAVARES, J. Supervisão da prática pedagógica: Uma perspetiva de desenvolvimento e aprendizagem. Coimbra: Livraria Almedina, 2003.

ALARCÃO, I.; ROLDÃO, M. C. Supervisão: Um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Mangualde: Edições Pedago, 2008.

ALARCÃO, I.; CANHA, B. Supervisão e colaboração. Uma relação para o desenvolvimento. Porto: Porto Editora, 2013.

AMARAL, M. J.; MOREIRA, M. A.; RIBEIRO, D. (1996). O papel do supervisor no desenvolvimento do professor reflexivo: estratégias de supervisão. In: ALARCÃO, I. (org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996, p. 89-122.

ARENDS, R. Aprender a ensinar. Lisboa: McGraw-Hill, 1999.

AZEVEDO, J. Educação, relações interpessoais e desenvolvimento humano. Porto: Edições Asa, 2012.

BRONFENBRENNER, U. The ecology of human development by nature and design. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1979.

CADIMA, J.; LEAL, T.; CANCELA, J. Interacções professor-aluno nas salas de aula no 1.º CEB: Indicadores de qualidade. Revista Portuguesa de Educação, 24(1), 7-34, 2011. https://doi.org/10.21814/rpe.3039

CARNEIRO, A. Sobre as práticas de observação docente – o uso de instrumentos de registo para a observação em parceria da sala de aula. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, vol. 16, 55-79, 2016. https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3421

ESTRELA, T.; ESTEVE, M.; RODRIGUES, A. Síntese da investigação sobre formação inicial de professores em Portugal. Caderno de Formação de Professores. Porto: Porto Editora, INAFOP, 2002.

MESQUITA, E.; SANCHES, A.; FREIRE-RIBEIRO, I. Contributos da supervisão pedagógica para a formação docente em Portugal. Instrumento: Revista de estudo e pesquisa em educação, 22(2), 301-321, 2020. http://hdl.handle.net/10198/22449

OLIVEIRA, A. P.; REIS, M. Planificação de aulas inovadoras: Uma abordagem baseada em competências. Lisboa: Editora Lidel, 2023.

SILVA, R. R. Gestão de sala de aula na educação musical escolar. Revista da ABEM, 21(31), 63-76, 2013. https://revistaabem.abem.mus.br/revistaabem/article/view/73

SOUSA, E. M. P. A disposição das mesas na sala de aula e as interações entre as crianças: um estudo de caso no 1.º Ciclo. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino no 1º Ciclo do Ensino Básico). Universidade de Aveiro. Aveiro: Repositório Institucional da Universidade de Aveiro, 2016. https://ria.ua.pt/handle/10773/17356

TEIXEIRA, O.; LUDOVICO, A. Educação pré-escolar: currículo e supervisão. Vila Nova de Famalicão: Editorial Novembro, 2007.

TRACY, S. J. Modelos e abordagens. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.) A supervisão na formação de professores. Da sala à escola. Porto: Porto Editora, 2002. p. 19-92.

Published

2024-04-25

How to Cite

CORDEIRO, S.; GUERRA, I.; TOMENO, C.; MESQUITA, E. Building an Observation Protocol for Peer Pedagogical Supervision: Towards a collaborative, reflective, and innovative culture . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024007, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1648. Acesso em: 19 may. 2024.