Teacher training and interaction in the letter course

Authors

  • Luciana Soares da Silva Universidade Federal de Lavras
  • Márcio Rogério de Oliveira Cano Universidade Federal de Lavras

Keywords:

Teacher training. Experience. Internship.

Abstract

Much of the initial teacher training majors promote an emphasis on educational theories, which are necessary but not yet seen in a closer relationship with the reality experienced in schools. For this reason, we aim to discuss the pre-service training of Portuguese teachers, based on the subjects' experience and co-responsibility involved in the teacher training process. For this, we problematize the pre-service training from the idealization of the school; we call upon Vygotsky's sociointeracionist studies (2000) on the constitution of the subjects in the teaching and learning processes, Larrosa Bondía's reflections (2002) on the concept of experience and Nicolescu's reflections (1999) on transdisciplinarity and, finally, we propose a reflection on students and teachers' reports of experience involved in internship in Letters major and we elaborate proposals for intervention. We conclude that the pre-service training of the Portuguese teacher must unite university and school in an effective partnership that rethink the formative process

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Soares da Silva, Universidade Federal de Lavras

Professora Adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Márcio Rogério de Oliveira Cano, Universidade Federal de Lavras

Professor Adjunto do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade Federal de Lavras (UFLA).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico. Brasília: INEP, 2014. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/resumo_tecnico_censo_educacao_basica_2013.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. de S. (Coords.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682POR.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2015.

LARROSA BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19. Jan/Fev/Mar/Abr, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 16 jul. 2014.

MOLON, S. I. Notas sobre constituição do sujeito, subjetividade e linguagem. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 4, p. 613-622, out./dez. 2011.

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Trad. Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: ______. (Org.). Os professores e a sua formação. 2a ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote; Intituto de Inovação Educacional, 1995. p.00-00.

PENA-VEJA, A.; NASCIMENTO, E. P. (Orgs.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. 2a ed. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOARES NETO, J. J.; JESUS, G. R. de; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/1903/1887>. Acesso em 21 ago. 2015.

TORRES, H.; GOMES, S. Desigualdade educacional e segregação social na região metropolitana de São Paulo. Revista Novos Estudos. São Paulo: Cebrap, v. 64, p. 132-140. Disponível em: <http://cebrap.org.br/v2/files/upload/biblioteca_virtual/TORRES_GOMES_Desigualdade%20Educacional%20.pdf>. Acesso em 23 ago. 2015.

VYGOTSKY, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 71, p. 21-44, Julho/2000.

Published

2018-12-05

How to Cite

SILVA, L. S. da; CANO, M. R. de O. . Teacher training and interaction in the letter course. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 1, p. 29–46, 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/191. Acesso em: 3 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.