For an anti-racist Physical Education: possibilities of the cultural curriculum

Authors

  • Jorge Luiz Oliveira Júnior Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Marcos Ribeiro das Neves Secretaria Municipal de Educação de São Paulo
  • Marcos Garcia Neira Universidade de São Paulo - USP

Keywords:

Anti-racist Education, Physical Education, Curriculum, Differences

Abstract

The article discusses the possibility of promoting anti-racist Physical Education. To this end, it denounces the exclusionary and elitist tradition of the component, and presents the cultural curriculum, known to be in favor of differences. She argues that this proposal uses artificial language, a concept developed by Masschelein and Simon (2017), to defend a school that values other knowledge. It identifies this use of language in experience reports that thematize body practices from Afro-Brazilian and indigenous matrices. She concludes that anti-racist Physical Education can take place through didactic situations that problematize distorted representations and deconstruct pejorative discourses regarding counter-hegemonic cultural manifestations, as well as the people who participate in them.

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Author Biographies

Jorge Luiz Oliveira Júnior, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Mestre em Educação, Licenciado em Educação Física e Pedagogia. Professor da Rede Municipal de Educação de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2023-5184

 

Marcos Ribeiro das Neves, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Mestre em Educação, Licenciado em Educação Física e Pedagogia. Professor da Rede Municipal de Educação de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2514-1294

Marcos Garcia Neira, Universidade de São Paulo - USP

Livre-Docente em Educação, Universidade de São Paulo, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1054-8224

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Published

2024-12-19

How to Cite

OLIVEIRA JÚNIOR, J. L.; RIBEIRO DAS NEVES, M.; NEIRA, M. G. For an anti-racist Physical Education: possibilities of the cultural curriculum. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024023, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/2053. Acesso em: 22 dec. 2024.