Atividades interdisciplinares na formação de professores de ciências da natureza no Estado Goiás

Authors

  • Wender Faleiro Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão
  • Welson Barbosa Santos Universidade Federal de Goiás
  • Magno Nunes Farias

Keywords:

Natural sciences. Field Education. Interdisciplinary.

Abstract

The undergraduate courses in Field Education – qualification in natural sciences are born with the
proposal to build a teacher training based on interdisciplinarity, thus enabling the construction of
dialogs in a critical way between various knowledge in the educational process. However, there are
still many limitations and challenges to be faced on the consolidation of this project in a perspective
interdisciplinary way within the University. Thus, this text aims to describe some teaching
strategies used in the training of educators of the field in two undergraduate courses in Field
Education - license in natural sciences of the Federal University of Goiás (a Regional Catalão and
another of Regional Goiás). The strategies that have been used in undergraduate courses are: use
of school spaces not conventional; creation of videos; use of adages, and use of discussions. It’s
noted that the use of these strategies contribute to the production of interdisciplinary education
processes and makes the education and learning process meaningful. The promotion of actions
outside the conventional classrooms becomes rich moments, powerful to relate various specific
knowledge of the disciplinary content, contributing to the theoretical training and practice, as well
as to promote the appreciation of culture field. In addition, these strategies provide future
perspectives for the field educators using such knowledge in school and non-school spaces who
they will act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wender Faleiro, Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão.

Welson Barbosa Santos, Universidade Federal de Goiás

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Docente da Universidade Federal de Goiás/Regional Goiás

Magno Nunes Farias

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão

References

CALDART, R.S. (2011). Licenciatura em Educação do Campo e Processo Formativo: qual o lugar da docência por área? In: Molina, M.C. & Sá, L.M. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo: registros e reflexões a partir das experiências piloto. Belo horizonte: Autêntica Editora. P. 95-121.

CHASSOT, A. Alfabetização Científica – Questões e Desafios para a Educação. Ijuí: Editora Unijuí. 3aed. 2003.

COSTA, E.R., ALVES, M.Z. & FALEIRO, W. A Interdisciplinaridade No Curso De Educação Do Campo: O Caso da UFG Catalão. Enciclopédia Biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, v.11, n.20, 2015.

FALEIRO, W., Borges, B.G. & Alves, M. Z. 2014. Experiência de implantação da licenciatura em educação do campo na UFG Campus Catalão: desafios e perspectivas. In: II Seminário Internacional de Educação do Campo. Santa Maria: UFMS. p. 1797-1811.

MORENO, G. de S. Ensino de Ciências da Natureza, interdisciplinaridade e Educação do Campo. In.: Brasil, Ministério Do Desenvolvimento Agrário (MDA). (2014). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente

interdisciplinar‒ Brasília: MDA.

MOREIRA, M. A & MASINI, E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

SANTOS, S. P. dos. A Concepção de Alternância na Licenciatura em Educação do Campo na Universidade de Brasília. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, 2012.

SEVERINO, A.J. (2007). Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez.

SENECIATO, T. & CAVASAN, O. Aulas de Campo em Ambientes Naturais e Aprendizagem em Ciências – Um Estudo com Alunos do Ensino Fundamental. Ciência & Educação. v. 10, n. 1, p. 133-147. 2004.

XAVIER, O.S. & FERNANDES, R. C. A. A Aula em Espaços Não-Convencionais. In: VEIGA, I. P. A. Aula: Gênese, Dimensões, Princípios e Práticas. Campinas: Papirus Editora. 2008.

Published

2017-09-28

How to Cite

FALEIRO, W.; SANTOS, W. B.; FARIAS, M. N. Atividades interdisciplinares na formação de professores de ciências da natureza no Estado Goiás. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, p. 7–20, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/701. Acesso em: 18 may. 2024.