Epistemology and practices in environmental education
an approach to complex thinking
Keywords:
Environmental Education. Complex Thinking. Morin.Abstract
In this text, we strive to unite what is disjointed so that environmental education is not reduced to its maximum aberration of showing children that a beanstalk sprouts in a moistened cotton but that their philosophy and practice must understand the environment, that is, the set and relationships that establish living beings and all biophysical and chemical components. There are practices that enable this being and make complex, especially from what Reigota calls local action for global prosperity. Here the practices are presented and debated, not intending to become dogma, but only a starting point for future dialogues.
Downloads
References
ABRAMOVICH, F. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 5ª. ed. 10ª. impressão. São Paulo: Scipione, Coleção Pensamento e Ação no Magistério, 2004.
BACH, R. A história de Fernão Capelo Gaivota. Trad. Antônio Ramos Rosa e Madalena Rosález. 88ª. ed. São Paulo: Círculo do Livro S.A., 1988.
BATESON, G. Steps to an ecology of mind. New Jersey: Jason Aronson Inc., 1987.
BRASIL. Lei nº. 11.936, de 14 de maio de 2009. Proíbe a fabricação, a importação, a exportação, a manutenção em estoque, a comercialização e o uso de diclorodifeniltricloretano (DDT) e dá outras providências. Brasil: senado federal, 2009. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11936.htm>, acesso em 20 de março de 2011.
BECK, U. La sociedade del riesgo: hacia una nueva modernidad. Trad. Jorge Navarro; Daniel. Jiménez; Maria Rosa Borras. Barcelona: Paidós Ibérica, 1998.
BUBER, M. Eu e Tu. Trad. Newton Aquiles Von Zuben. 8ª ed. São Paulo: Centauro: 2001.
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. Trad. de Newton Roberval Eichemberg. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.
______. Conexões Ocultas: ciência para uma vida sustentável. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo, SP: Editora Cultrix, 2002.
______. O tao da física: um paralelo entre a física moderna e o misticismo oriental. Trad. Jose Fernandes Dias. 9ª ed. São Paulo: Editora Cultrix, 1993a.
______. O ponto de mutação: a ciência, a sociedade e a cultura emergente. Trad. Álvaro Cabral. 9ª ed. São Paulo: Editora Cultrix, 1993b.
CARSON, R. Primavera silenciosa. Trad. Claudia Sant'Anna Martins. São Paulo: Gaia, 2010.
FORTUNATO, I. Mea culpa ambiental: ensaio sobre fazer minha parte. 2011a. [Mimeo]
______. Civilização em crise: grotesco e histeria devoram o jornalismo. E-COM, Belo Horizonte, v. 5, p. 124-138, 2009. Disponível em:
http://revistas.unibh.br/ecom/include/getdoc.php?id=241&article=107&mode=pdf>. Acesso em: 10 out.2010.
______.; CATUNDA, M. B. As 3 ecologias na sala de aula. Horizontes (EDUSF), Itatiba, 2010. No Prelo.
______.; ______. Narrativas para ecologia do cotidiano escolar: som gerador e música geratriz. RECE:Revista Eletrônica de Ciências da Educação, Campo Largo, v. 8, nº. 1 2009. Disponível em:<http://revistas.facecla.com.br/index.php/reped/article/view/683>. Acesso em: 10 abr. 2011.
FORTUNATO NETO, J.; FORTUNATO, I. Sustentabilidade e meio ambiente sob a ótica da educomunicação ambiental. Revista da FA7, Fortaleza, v. 8, nº. 1, 2010. [no prelo]
______.; ______. Dicionário ambiental básico: um projeto para a educação ambiental. Educação Ambiental em Ação, Novo Hamburgo, v. 30, 2009. Disponível em: <http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=794&class=02>. Acesso em: 10 abr. 2011.
FREINET, C. O método natural I: a aprendizagem da língua. Lisboa: Editorial Estampa Lda, 1977.
______. As técnicas de Freinet da Escola Moderna. Trad. Silva Letra. 4ª. ed. Lisboa, Portugal: Editorial Estampa, 1975.
GÓMEZ-HERAS, J. M. G. El problema de una ética del médio ambiente. In: ______. (ed.). Ética del médio ambiente: problemas, perspectivas, historia. Madri: Editorial Tecnos S. A., 1997, p. 17-90.
GUATTARI, F. As três ecologias. Trad. Maria Cristina F. Bittencourt. 11ª. ed. São Paulo: Editora 34, 2001.
GUIMARÃES, S. T. L. Nas trilhas da qualidade: algumas idéias, visões e conceitos sobre qualidade ambiental e de vida... Geosul, Florianópolis, v. 20, nº. 40, p 7-26, jul./dez. 2005.
______. Trilhas Interpretativas e Vivências na Natureza: reconhecendo e reencontrando nossos elos com a paisagem, s.d. Disponível em ,acesso em março de 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.