Interdisciplinarity and teacher training

brief considerations

Authors

  • Conceição Solange Bution Perin Universidade Estadual do Paraná
  • Silvana Malavasi Universidade Estadual do Paraná

Keywords:

History of Education; Teaching; Interdisciplinarity. Teacher training.

Abstract

The present study aims to reflect on the concept of interdisciplinarity and teacher training in a historical perspective. Among the authors analyzed, IvaniFazenda highlights a link of five principles that subsidize an interdisciplinary teaching practice:humility; coherence; wait; respect and detachment. We intend to understand some emerging paradigms of interdisciplinary knowledge, of formative actions that link theory and practice in undergraduate courses.The analysis of this study presents some debates related to the interdisciplinary knowledge and the fragmented disciplinary theory, aiming to contribute to a reflection about the formation of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Conceição Solange Bution Perin, Universidade Estadual do Paraná

UNESPAR – Universidade Estadual do Paraná/ campus de Paranavaí.

ORICID: https://orcid.org/0000-0002-4033-270X

Silvana Malavasi, Universidade Estadual do Paraná

UNESPAR – Universidade Estadual do Paraná/ campus de Apucarana.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8497-2020

References

ALVES, Claudio. Humildade. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 59-64.

CASCINO, Fabio. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 105-109.

GIACON, Beatriz Di Marco. Coerência. FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 35-39.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1995.

______. (Org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.

______. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola. 2011.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Espera. In: ______. O minidicionário da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000. p. 288.

______. Desapego. In: ______. O minidicionário da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000. p. 213.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

KOCHHANN, Andréa; OMELLI, Cristina; PINTO, Umberto Andrade. A prática interdisciplinar na formação de professor: uma necessidade paradigmática. 2007. Disponível: <http://www.slmb.ueg.br/paidos/artigos/2_a_pratica_interdisciplinar.pdf>. Acesso: 14 jul. 2014.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MÉSZARÓS, István. A Educação para além do Capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 40, jan./abr. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf>. Acessado em: 10 jun. 2014.

Published

2019-01-31

How to Cite

PERIN, C. S. B.; MALAVASI, S. Interdisciplinarity and teacher training: brief considerations. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 2, p. 98–112, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/170. Acesso em: 3 jul. 2024.