Challenges of PARFOR program
construction of meanings in the pedagogy course
Keywords:
Pedagogy Course. PARFOR Program. Integrated thematic projects.Abstract
That is a research in a Pedagogy course sponsored by the National Plan for Elementary Education Teacher Training (PARFOR Program). Before the necessity to offer initial formation for individuals who have already had knowledge from teacher experience, the course adopted integrated thematic projects methodology in the interdisciplinary approach. Aiming to understand how projects provided construction of meanings during the formation, this paper discusses the Brazilian scenery of transformations of Pedagogy courses since the 1990s; presents the methodological procedures; concludes reflecting that it was important to overcome a strict curricular conception, in order to integrate theory and practice.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 30 nov., 2018.
_______. Decreto n. 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica, disciplina a atuação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES no fomento a programas de formação inicial e continuada, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ Ato2007-2010/2009/Decreto/D6755.htm. Acesso em: 15 ago., 2018.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.
FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de pedagogia. Cadernos de Pesquisa, 2007, v. 37, n. 130, p. 63-97.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
______. Conscientização, teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Centauro, 2008.
HERNANDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
LIBÂNEO, J. C. A pedagogia em questão: entrevista com José Carlos Libâneo. Olhar de Professor, 2007, v. 10, n. 1, p. 11-33.
PIMENTA, S. G. (coord.) et al. A formação de professores para a educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: análise de Projetos Pedagógicos de Cursos (PPC) de Pedagogia de instituições públicas e privadas do Estado de São Paulo. Relatório Técnico de Pesquisa. Processo n. 472184/2014-8. São Paulo, SP: USP, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Formação de Professores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.