Teaching Knowledge of Novice Teachers Graduated in Biological Sciences

Authors

  • Lara Cassiano Pedreira Lopo Federal University of Mato Grosso do Sul - Pantanal Campus
  • Amanda de Mattos Pereira Mano Federal University of Mato Grosso do Sul / Naviraí Campus - MS

Keywords:

Teaching knowledge, Biology, Teaching work

Abstract

Abstract: This article addresses the challenges surrounding the initial years of the teaching career and aims to investigate the teaching knowledge of Science and/or Biology teachers at the beginning of their careers in the state and municipal public school systems in the interior of Mato Grosso do Sul. Data collection involved semi-structured interviews with four novice teachers, considering up to four years of teaching experience. The interviews were then subjected to Content Analysis. It was observed that these teachers consider pedagogical knowledge and experiential knowledge as important for the start of their careers; that is, the knowledge learned during their undergraduate studies forms the foundation for practice, but they refine such knowledge through professional experience. The article discusses the need to reform initial and continuing teacher education programs, as well as the investment in the teaching career, especially during its initial period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Cassiano Pedreira Lopo, Federal University of Mato Grosso do Sul - Pantanal Campus

Master's in Education. Teacher of Basic Education at the State Department of Education/Corumbá-MS. https://orcid.org/0000-0002-7423-8594. Email: lopolara@outlook.com

Amanda de Mattos Pereira Mano, Federal University of Mato Grosso do Sul / Naviraí Campus - MS

hD in Education. Professor of Higher Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul/Naviraí Campus. https://orcid.org/0000-0003-2924-583X. Email: amanda.mano@ufms.br

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas de iniciação à docência para uma formação profissional qualificada. In: ANDRÉ, M. E. D. A. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas: Papirus, 2016. p. 49-70

ARAÚJO, Kátia. Os saberes docentes dos professores iniciantes do Ensino Superior: um estudo na universidade federal de Pernambuco. 2005. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARROS, A. M. R. Dificuldades e superações na fase inicial da docência em matemática sob diferentes olhares: professores iniciantes e professores experientes. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - CNEM, II, 2011. Ijuí. Anais [...]. Ijuí: CNEM, 2011.

BERTOTTI, R. G.; RIETOW, G. Uma breve história da formação docente no Brasil: da criação das escolas normais às transformações da ditadura civil militar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, XI. 2013, Paraná. Anais [...]. Paraná: EDUCERE, 2013.

BIANCHI, A. C. de M.; ALVARENGA, M.; BIANCHI, R. Orientações para o Estágio em Licenciatura. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

BRASIL. Censo da Educação Superior. Ministério da Educação: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP, 2022.

BULGRAEN, V. C. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 4, p. 30-38, 2010.

CUNHA, E. R. Os saberes docentes ou saberes dos professores. Revista Cocar, Belém, v. 1, n. 2, p. 31-40, 2007.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Pesquisa qualitativa: teoria e prática. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.

GAUTHIER, C. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2006.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, J. A. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, António (org). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. Vidas de professores, Porto Editoras, Porto, v. 2, p. 31-61, 1992.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: Edusp, 2004.

LIMA, E. F. de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, 2004.

LOPO, Lara Cassiano Pedreira. Os saberes docentes de professores graduados em Ciências Biológicas: um estudo com professores iniciantes. 2023. 106f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Corumbá, 2023.

MOREIRA, D. Z.; RODRIGUES, Maria Beatriz. Saúde mental e trabalho docente. Estudos de Psicologia, Natal, v. 23, n. 3, p. 236-247, 2018.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

PAGANINI-DA-SILVA, E; MANO, A. de M. P. Identidade profissional docente: concepção de futuros professores. Ensino Em Re-Vista, Uberlândia, v. 25, n. 1, p.184-208, jan./abr. 2018.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, 1996.

ROLDÃO, M. do C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista brasileira de educação, v. 12, p. 94-103, 2007.

SODRÉ, D. O. R. Solidão docente em contradição com o trabalho coletivo: um estudo a partir dos professores iniciantes/ingressantes da SEEDF. 2018. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2018.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes Limitada, 2002.

TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, p. 551-571, 2013.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2024-11-11

How to Cite

CASSIANO PEDREIRA LOPO, L.; DE MATTOS PEREIRA MANO, A. Teaching Knowledge of Novice Teachers Graduated in Biological Sciences . Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1916. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.